opracowała: Lidia Pozorska - Szkoła Podstawowa nr 1 w Czersku

BLOK TEMATYCZNY W KLASIE III
(nauczanie zintegrowane)

Cele operacyjne:

TEMAT DNIA OBSZAR AKTYWNOŚCI UCZNIÓW ZADANIA EDUKACYJNE PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW ŚRODKI DYDAKTYCZNE
LECIMY W KOSMOS polonistyczny
  • swobodne wypowiedzi uczniów na temat cywilizacji pozaziemskich;
  • pisownia wyrazów z "u";
  • Uczeń:
  • wypowie się na określony temat (na podstawie własnych przeżyć i ilustracji);
  • stosuje sposób mówienia zależny od celu przekazywanej informacji;
  • film nt. UFO
  • album np. "Planeta Ziemia", "Budowa Wszechświata"
  • plastyczno-techniczny
  • wykonanie pojazdu UFO według własnego pomysłu
  • adekwatnie dobiera materiały do określonego rodzaju planowanego wytworu;
  • ustala kolejność wykonywanych czynności;
  • kolorowy papier, klej, nożyczki
  • matematyczny
  • klasyfikowanie przedmiotó w według cech jakościowych i ilościowych;
  • utworzy zbiór przedmiotów spełniających podany warunek; wymieni warunek, który spełniają elementy utworzonego zbioru;
  • figury geometryczne (w tym koła różnej wielkości z nazwami planet)
  • muzyczny
  • nauka piosenki "Ufoludek";
  • zaśpiewa piosenkę "Ufoludek";
  • stworzy prosty akompaniament perkusyjny do piosenki;
  • instrumenty perkusyjne
  • ruchowy
  • zabawy: "Sponsorzy", "Konstruktorzy rakiet", "Rakieta z Rozdarlandu", "Astronauci"
  • współdziała z innymi dziećmi w zabawie;
  • wzbogaca słownictwo o nowe wyrażenia i zwroty;
  • Literatura: E. Giacome, M. Schiavetta Zabawa na każdy dzień


    TEMAT DNIA OBSZAR AKTYWNOŚCI UCZNIÓW ZADANIA EDUKACYJNE PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW ŚRODKI DYDAKTYCZNE
    HALO, TU MÓWI ZIEMIA muzyczno - ruchowa
  • Ćwiczenia dramowe: wchodzenie w role np. "Jestem ziemią, Księżycem, itp."
  • Uczeń:
  • rozróżnia planety i potrafi za pomocą ruchu zaprezentować układ planet (ruch obrotowy i wirowy Ziemi wokół Słońca);
  • plansza z Układem Słonecznym;
  • polonistyczna
  • Układanie pytań, które mogliby zadać Ziemianom Kosmici; redagowanie odpowiedzi na uprzednio postawione pytania.
  • samodzielnie układa pytania, które mogą zadać Ziemianom Kosmici np. Gdzie można na Ziemi spędzić wakacje?, Co jedzą ludzie?, Czym ludzie podróżują?;
  • samodzielnie układa odpowiedzi na zredagowane wcześniej pytania;
  • plansza z Układem Słonecznym;
  • matematyczna
  • Układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych.
  • dokonuje analizy i syntezy zadania tekstowego;
  • karta pracy;
  • plastyczno - techniczna
  • Wykonanie Ufoludka według własnego pomysłu origami z kół.
  • rozróżnia figury geometryczne, wyodrębnia koła;
  • wykonuje Ufoludka według własnego pomysłu z wybranych kół;
  • bezpiecznie posługuje się nożyczkami;
  • łączy elementy za pomocą kleju;
  • kolorowy papier;
  • szablony kół;
  • klej;
  • nożyczki;
  • ruchowa
  • Ćwiczenia dramowe: "Jestem Merkurym, Wenus, Ziemią itd.";
  • zabawa: "Lecimy w Kosmos".
  • prezentuje ruch planet Układu Słonecznego innym dzieciom;
  • odczytuje zapisane ćwiczenia i wykonuje je zgodnie z instrukcją np. "Wykonaj na Marsie 10 przysiadów";
  • plansza z Układem Słonecznym;
  • bilety;
  • instrukcje ćwiczeń ruchowych;


  • TEMAT DNIA OBSZAR AKTYWNOŚCI UCZNIÓW ZADANIA EDUKACYJNE PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW ŚRODKI DYDAKTYCZNE
    ZIEMIA - PLANETA ROŚLIN polonistyczna
  • Ciche czytanie tekstu pt. "Kosmiczne wakacje".
  • Porównywanie życia na Ziemi i tajemniczej planecie Plasydzie (praca w grupach).
  • Uczeń:
  • czyta tekst uwzględniając dialogi;
  • wyodrębnia w tekście rzeczo wniki;
  • tworzy wyrazy zdrobniałe;
  • poprawnie pisze wyrazy ze zdrobnieniami;
  • Podręcznik do klasy 3 : H. Dobrowolska "Podajmy sobie ręce" s. 49-50 oraz 116-118, 176-178, 234-235;WSiP, W-wa 1992.
    środowiskowa
  • Zabawa edukacyjna: "Koktajl zapachów".
  • poz naje przyrodę przy wykorzystaniu zmysłu węchu;
  • rozpoznaje zioła stosowane w kuchni;
  • Zioła: mięta, rumianek, majeranek, kminek, bazylia itp.
    plastyczna
  • Zabawa edukacyjna: "Wycięta stopa".
  • poznaje przyrodę przez wykorzystanie zmysłu wzroku (uważna ob serwacja);
  • kartka, kredki, nożyczki (karta pracy nr 1) Lit. D. Soida: Jak z klocków edukację budować; s. 31-32.
    matematyczna
  • Liczby do 10 000. Porównywanie liczb.
  • dokonuje analizy zadania tekstowego;
  • wyodrębnia zbiory;
  • porównuje liczebność zbioró w;
  • plansze z roślinami doniczkowymi


    TEMAT DNIA OBSZAR AKTYWNOŚCI UCZNIÓW ZADANIA EDUKACYJNE PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW ŚRODKI DYDAKTYCZNE
    ZIEMIA - PLANETA ZWIERZĄT plastyczna
  • zabawa rysunkowa "tajemnicze zwierzę";
  • Uczeń:
  • słucha o powiadania nauczyciela;
  • rysuje zwierzę według opisu i swojego wyobrażenia;
  • kartka, kredki;
  • atlas zwierząt;
  • Lit. D. Soida: Jak z klocków edukację budować, s. 20.
  • polonistyczna
  • słuchanie czytanych przez nauczyciela fragmentów książki "Królestwa Z ielonej Polany"
  • wyodrębnia postacie występujące w utworze;
  • wymienia nazwy ludzi, roślin, zwierząt i rzeczy;
  • wie jak zachować się podczas wycieczki do lasu;
  • Lit. Z. Książek: Królestwo Zielonej Polany;
  • muzyczno-ruchowa
  • zabawa dydaktyczna "odgłosy zwierząt" ("Arka Noego")
  • rozróżnia dźwięki wydawane przez różne zwierzęta i umie je naśladować;
  • rozpoznaje zwierzęta żyjące w wodzie, na lądzie i zwierzęta latające;
  • atlas zwierząt;
  • taśma magnetofonowa z nagranymi głosami zwierząt;
  • Lit. D. Soida : Jak z klocków edukację budować, s. 28.
  • matematyczna
  • Praktyczne stosowanie przemienności mnożenia
  • podaje przykłady przemienności mnożenia;
  • oblicza iloczyny podanych liczb;
  • plansze ze zwierzętami


  • TEMAT DNIA OBSZAR AKTYWNOŚCI UCZNIÓW ZADANIA EDUKACYJNE PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW ŚRODKI DYDAKTYCZNE
    W EKOLANDII ; ZIEMIA - PLANETA LUDZI I ZAGROŻENIA DLA ZIEMI polonistyczna
  • Określanie nastroju wiersza "Smok i smog";
  • Wyrazy podobnie brzmiące a mające różne znaczenie;
  • Uczeń:
  • wyjaśnia myśl zawartą w zdaniu "Dzisiaj smoka pokonałoby zatrute powietrze";
  • czyta tekst z właściwą intonacją i potrafi dokonać interpretacji zgodnej z własnymi odczuciami;
  • wyodrębnia antonimy;
  • wymienia rzeczowniki;
  • Lit. "Asy z pierwszej klasy" s. 26-28;
    ruchowa
  • Zabawa ruchowa "Węzeł gordyjski";
  • współdziała w zabawie, rozwiązuje problemy w kontakcie z innymi uczestnikami zabawy (integracja grupy);
  • Lit. D. Soida: Jak z klocków edukację budować, s. 58-60.
    środowiskowa
  • Udział w zabawie- konkursie "W Ekolandii"; zagrożenia dla Ziemi i Kodeks Młodego Ekologa"
  • Patrz: DZIEŃ ZIEMI, scenariusze dla klasy I-III fantastyczno-ekologiczej zabawy-konkursu "W EKOLANDII" zrealizowane w dniach 23-25 kwietnia 2001 r. Podane w scenariuszu imprezy


    TEMAT DNIA OBSZAR AKTYWNOŚCI UCZNIÓW ZADANIA EDUKACYJNE PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW ŚRODKI DYDAKTYCZNE
    CO CZUJE ZIEMIA? muzyczna
  • Słuchanie odgłosów Ziemi (wiatr, szum morza itp.).
  • Tworzenie muzyki - naśladowanie odgłosów Ziemi.
  • Uczeń:
  • rozróżnia dźwięki występujące w otoczeniu oraz prezentowane z taśmy magnetofonowej;
  • tworzy dźwięki wykorzystując gazetę (lub inny papier), wodę, "grając na sobie";
  • taśma magnetofonowa;
  • gazeta (papier);
  • przedmioty z otocznia ucznia;
  • polonistyczna
  • Wyr aziste czytanie utworów M. Kownackiej (m. in. "Przepowiadamy pogodę).
  • Swobodne wypowiedzi na temat prognozowania pogody.
  • wie do czego służą przedmioty typu: parasol, okulary, krem do opalania, kalosze; grupuje słownictwo wokół tematu "pogoda";
  • zna pr zynajmniej jedno przysłowie ludowe związane z przepowiadaniem pogody;
  • Lit. M. Kownacka: Razem ze słonkiem;
    plastyczna
  • "Jak zdobić wyroby ceramiczne?" - przygotowanie do pikniku na trawie.
  • za pomocą dowolnie wybranej techniki zdobi papierowy talerzyk (wzór na talerzyku związany tematycznie z pogodą);
  • papierowe talerzyki;
  • ruchowa
  • Gry z wykorzystaniem pantomimy - naśladowanie ziemskich żywiołów i zachowania zwierząt.
  • reaguje na sygnały podawane przez nauczyciela (słowo, gest, umowny znak);
  • za p omocą ruchów ciała wyraża: niepokój, strach, walkę o przetrwanie;


  • TEMAT DNIA OBSZAR AKTYWNOŚCI UCZNIÓW ZADANIA EDUKACYJNE PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW ŚRODKI DYDAKTYCZNE
    EKOLOGIA W GOSPODAR-
    STWIE DOMOWYM
    polonistyczna
  • Ustalanie kolejności prac przy sprzątaniu pokoju na podstawie wiersza "Sprzątanie" i ilustracji.
  • Swobodne wypowiedzi na temat "Moje obowiązki domowe".
  • Uczeń:
  • wypowiada się na temat ilustracji i własnych obowiązków w domu;
  • czyta wiersz z właściwa intonacją (wskazane prz ez nauczyciela fragmenty);
  • wyszukuje w tekście czasowniki;
  • Wiersz: Danuta Gellnerowa "Sprzątanie"
    środowiskowa
  • Zabawa dydaktyczna "Wartościowanie".
  • prezentuje własne odczucia;
  • rozwija zasób słownictwa;
  • potrafi segregować śmieci produkowane w g ospodarstwie domowym;
  • ilustracja przedstawiająca "śmieci z gospodarstwa domowego";
  • niektóre domowe śmieci np. papier, szkło, ogryzki jabłek;
  • ruchowa
  • Pantomima: "Sprzątanie".
  • interpretuje ruchem czynności typu: odkurzanie, trzepanie, zmywanie;
  •  
    matematyczna
  • Mnożenie i dzielenie w zakresie 10 000.
  • praktycznie stosuje algorytmy mnożenia i dzielenia pisemnego podczas rozwiązywania zadań tekstowych;
  •