TEMAT
DNIA |
OBSZAR
AKTYWNOŚCI
UCZNIÓW |
ZADANIA
EDUKACYJNE |
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
UCZNIÓW |
ŚRODKI
DYDAKTYCZNE |
LECIMY W KOSMOS |
polonistyczny |
swobodne wypowiedzi uczniów na temat cywilizacji pozaziemskich;
pisownia wyrazów z "u"; |
Uczeń:
wypowie się na określony temat (na podstawie własnych przeżyć i ilustracji);
stosuje sposób mówienia zależny od celu przekazywanej informacji; |
film nt. UFO
album np. "Planeta Ziemia", "Budowa Wszechświata" |
plastyczno-techniczny |
wykonanie pojazdu UFO według własnego pomysłu |
adekwatnie dobiera materiały do określonego rodzaju planowanego wytworu;
ustala kolejność wykonywanych czynności; |
kolorowy papier, klej, nożyczki |
matematyczny |
klasyfikowanie przedmiotó w według cech jakościowych i ilościowych; |
utworzy zbiór przedmiotów spełniających podany warunek; wymieni warunek, który spełniają elementy utworzonego zbioru; |
figury geometryczne (w tym koła różnej wielkości z nazwami planet) |
muzyczny |
nauka piosenki "Ufoludek"; |
zaśpiewa piosenkę "Ufoludek";
stworzy prosty akompaniament perkusyjny do piosenki; |
instrumenty perkusyjne |
ruchowy |
zabawy:
"Sponsorzy",
"Konstruktorzy rakiet",
"Rakieta z Rozdarlandu",
"Astronauci" |
współdziała z innymi dziećmi w zabawie;
wzbogaca słownictwo o nowe wyrażenia i zwroty; |
Literatura:
E. Giacome, M. Schiavetta
Zabawa na każdy dzień |
TEMAT
DNIA |
OBSZAR
AKTYWNOŚCI
UCZNIÓW |
ZADANIA
EDUKACYJNE |
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
UCZNIÓW |
ŚRODKI
DYDAKTYCZNE |
HALO, TU MÓWI ZIEMIA |
muzyczno - ruchowa |
Ćwiczenia dramowe: wchodzenie w role np. "Jestem ziemią, Księżycem, itp." |
Uczeń:
rozróżnia planety i potrafi za pomocą ruchu zaprezentować układ planet (ruch obrotowy i wirowy Ziemi wokół Słońca); |
plansza z Układem Słonecznym; |
polonistyczna |
Układanie pytań, które mogliby zadać Ziemianom Kosmici; redagowanie odpowiedzi na uprzednio postawione pytania. |
samodzielnie układa pytania, które mogą zadać Ziemianom Kosmici np. Gdzie można na Ziemi spędzić wakacje?, Co jedzą ludzie?, Czym ludzie podróżują?;
samodzielnie układa odpowiedzi na zredagowane wcześniej pytania; |
plansza z Układem Słonecznym; |
matematyczna |
Układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych. |
dokonuje analizy i syntezy zadania tekstowego; |
karta pracy; |
plastyczno - techniczna |
Wykonanie Ufoludka według własnego pomysłu origami z kół. |
rozróżnia figury geometryczne, wyodrębnia koła;
wykonuje Ufoludka według własnego pomysłu z wybranych kół;
bezpiecznie posługuje się nożyczkami;
łączy elementy za pomocą kleju; |
kolorowy papier;
szablony kół;
klej;
nożyczki; |
ruchowa |
Ćwiczenia dramowe: "Jestem Merkurym, Wenus, Ziemią itd.";
zabawa: "Lecimy w Kosmos". |
prezentuje ruch planet Układu Słonecznego innym dzieciom;
odczytuje zapisane ćwiczenia i wykonuje je zgodnie z instrukcją np. "Wykonaj na Marsie 10 przysiadów"; |
plansza z Układem Słonecznym;
bilety;
instrukcje ćwiczeń ruchowych; |
TEMAT
DNIA |
OBSZAR
AKTYWNOŚCI
UCZNIÓW |
ZADANIA
EDUKACYJNE |
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
UCZNIÓW |
ŚRODKI
DYDAKTYCZNE |
ZIEMIA - PLANETA ROŚLIN |
polonistyczna |
Ciche czytanie tekstu pt. "Kosmiczne wakacje".
Porównywanie życia na Ziemi i tajemniczej planecie Plasydzie (praca w grupach). |
Uczeń:
czyta tekst uwzględniając dialogi;
wyodrębnia w tekście rzeczo wniki;
tworzy wyrazy zdrobniałe;
poprawnie pisze wyrazy ze zdrobnieniami; |
Podręcznik do klasy 3 : H. Dobrowolska "Podajmy sobie ręce" s. 49-50 oraz 116-118, 176-178, 234-235;WSiP, W-wa 1992. |
środowiskowa |
Zabawa edukacyjna: "Koktajl zapachów". |
poz naje przyrodę przy wykorzystaniu zmysłu węchu;
rozpoznaje zioła stosowane w kuchni; |
Zioła: mięta, rumianek, majeranek, kminek, bazylia itp. |
plastyczna |
Zabawa edukacyjna: "Wycięta stopa". |
poznaje przyrodę przez wykorzystanie zmysłu wzroku (uważna ob serwacja); |
kartka, kredki, nożyczki (karta pracy nr 1)
Lit. D. Soida: Jak z klocków edukację budować; s. 31-32. |
matematyczna |
Liczby do 10 000. Porównywanie liczb. |
dokonuje analizy zadania tekstowego;
wyodrębnia zbiory;
porównuje liczebność zbioró w; |
plansze z roślinami doniczkowymi |
TEMAT
DNIA |
OBSZAR
AKTYWNOŚCI
UCZNIÓW |
ZADANIA
EDUKACYJNE |
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
UCZNIÓW |
ŚRODKI
DYDAKTYCZNE |
ZIEMIA - PLANETA ZWIERZĄT |
plastyczna |
zabawa rysunkowa "tajemnicze zwierzę"; |
Uczeń:
słucha o powiadania nauczyciela;
rysuje zwierzę według opisu i swojego wyobrażenia; |
kartka, kredki;
atlas zwierząt;
Lit. D. Soida: Jak z klocków edukację budować, s. 20. |
polonistyczna |
słuchanie czytanych przez nauczyciela fragmentów książki "Królestwa Z ielonej Polany" |
wyodrębnia postacie występujące w utworze;
wymienia nazwy ludzi, roślin, zwierząt i rzeczy;
wie jak zachować się podczas wycieczki do lasu; |
Lit. Z. Książek: Królestwo Zielonej Polany; |
muzyczno-ruchowa |
zabawa dydaktyczna "odgłosy zwierząt" ("Arka Noego") |
rozróżnia dźwięki wydawane przez różne zwierzęta i umie je naśladować;
rozpoznaje zwierzęta żyjące w wodzie, na lądzie i zwierzęta latające; |
atlas zwierząt;
taśma magnetofonowa z nagranymi głosami zwierząt;
Lit. D. Soida : Jak z klocków edukację budować, s. 28. |
matematyczna |
Praktyczne stosowanie przemienności mnożenia |
podaje przykłady przemienności mnożenia;
oblicza iloczyny podanych liczb; |
plansze ze zwierzętami |
TEMAT
DNIA |
OBSZAR
AKTYWNOŚCI
UCZNIÓW |
ZADANIA
EDUKACYJNE |
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
UCZNIÓW |
ŚRODKI
DYDAKTYCZNE |
W EKOLANDII ; ZIEMIA - PLANETA LUDZI I ZAGROŻENIA
DLA ZIEMI |
polonistyczna |
Określanie nastroju wiersza "Smok i smog";
Wyrazy podobnie brzmiące a mające różne znaczenie; |
Uczeń:
wyjaśnia myśl zawartą w zdaniu "Dzisiaj smoka pokonałoby zatrute powietrze";
czyta tekst z właściwą intonacją i potrafi dokonać interpretacji zgodnej z własnymi odczuciami;
wyodrębnia antonimy;
wymienia rzeczowniki; |
Lit. "Asy z pierwszej klasy" s. 26-28; |
ruchowa |
Zabawa ruchowa "Węzeł gordyjski"; |
współdziała w zabawie, rozwiązuje problemy w kontakcie z innymi uczestnikami zabawy (integracja grupy); |
Lit. D. Soida: Jak z klocków edukację budować, s. 58-60. |
środowiskowa |
Udział w zabawie- konkursie "W Ekolandii"; zagrożenia dla Ziemi i Kodeks Młodego Ekologa" |
Patrz: DZIEŃ ZIEMI, scenariusze dla klasy I-III fantastyczno-ekologiczej zabawy-konkursu "W EKOLANDII" zrealizowane w dniach 23-25 kwietnia 2001 r. |
Podane w scenariuszu imprezy |
TEMAT
DNIA |
OBSZAR
AKTYWNOŚCI
UCZNIÓW |
ZADANIA
EDUKACYJNE |
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
UCZNIÓW |
ŚRODKI
DYDAKTYCZNE |
CO CZUJE ZIEMIA? |
muzyczna |
Słuchanie odgłosów Ziemi (wiatr, szum morza itp.).
Tworzenie muzyki - naśladowanie odgłosów Ziemi. |
Uczeń:
rozróżnia dźwięki występujące w otoczeniu oraz prezentowane z taśmy magnetofonowej;
tworzy dźwięki wykorzystując gazetę (lub inny papier), wodę, "grając na sobie"; |
taśma magnetofonowa;
gazeta (papier);
przedmioty z otocznia ucznia; |
polonistyczna |
Wyr aziste czytanie utworów M. Kownackiej (m. in. "Przepowiadamy pogodę).
Swobodne wypowiedzi na temat prognozowania pogody. |
wie do czego służą przedmioty typu: parasol, okulary, krem do opalania, kalosze;
grupuje słownictwo wokół tematu "pogoda";
zna pr zynajmniej jedno przysłowie ludowe związane z przepowiadaniem pogody; |
Lit. M. Kownacka: Razem ze słonkiem; |
plastyczna |
"Jak zdobić wyroby ceramiczne?" - przygotowanie do pikniku na trawie. |
za pomocą dowolnie wybranej techniki zdobi papierowy talerzyk (wzór na talerzyku związany tematycznie z pogodą); |
papierowe talerzyki; |
ruchowa |
Gry z wykorzystaniem pantomimy - naśladowanie ziemskich żywiołów i zachowania zwierząt. |
reaguje na sygnały podawane przez nauczyciela (słowo, gest, umowny znak);
za p omocą ruchów ciała wyraża: niepokój, strach, walkę o przetrwanie; |
|
TEMAT
DNIA |
OBSZAR
AKTYWNOŚCI
UCZNIÓW |
ZADANIA
EDUKACYJNE |
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
UCZNIÓW |
ŚRODKI
DYDAKTYCZNE |
EKOLOGIA W GOSPODAR-
STWIE DOMOWYM |
polonistyczna |
Ustalanie kolejności prac przy sprzątaniu pokoju na podstawie wiersza "Sprzątanie" i ilustracji.
Swobodne wypowiedzi na temat "Moje obowiązki domowe". |
Uczeń:
wypowiada się na temat ilustracji i własnych obowiązków w domu;
czyta wiersz z właściwa intonacją (wskazane prz ez nauczyciela fragmenty);
wyszukuje w tekście czasowniki; |
Wiersz:
Danuta Gellnerowa "Sprzątanie" |
środowiskowa |
Zabawa dydaktyczna "Wartościowanie". |
prezentuje własne odczucia;
rozwija zasób słownictwa;
potrafi segregować śmieci produkowane w g ospodarstwie domowym; |
ilustracja przedstawiająca "śmieci z gospodarstwa domowego";
niektóre domowe śmieci np. papier, szkło, ogryzki jabłek; |
ruchowa |
Pantomima: "Sprzątanie". |
interpretuje ruchem czynności typu: odkurzanie, trzepanie, zmywanie; |
|
matematyczna |
Mnożenie i dzielenie w zakresie 10 000. |
praktycznie stosuje algorytmy mnożenia i dzielenia pisemnego podczas rozwiązywania zadań tekstowych; |
|