SCENARIUSZ ZABAWY-KONKURSU Z OKAZJI DNIA ZIEMI DLA KLAS PIERWSZYCH

  1. WEJŚCIE - zajęcie miejsc w wyznaczonych sektorach.
  2. POWITANIE - pomachać do wszystkich, którzy lubią rośliny, zwierzęta, las, wodę, itp. - "WITAMY WSZYSTKICH W EKOLANDII"
  3. LIST OD ZIEMI - (odczytuje jeden z uczniów)

    KOCHANE DZIECI !
    CO ROKU, 22 KWIETNIA JEST MOJE ŚWIĘTO, CZYLI "DZIEŃ ZIEMI". JESTEM JEDYNYM MIEJSCEM WE WSZECHŚWIECIE, W KTÓRYM MOGĄ ISTNIEĆ ŻYWE ORGANIZMY - ROŚLINY, ZWIERZĘTA I PRAWIE 6 MILIARDÓW LUDZI. DAJĘ WAM POWIETRZE, ŻYWNOŚĆ, WODĘ I SCHRONIENIE. JESTEM WASZYM DOMEM. ZAOPIEKUJCIE SIĘ MNĄ.

    ZIEMIA

  4. ZADANIA DO WYKONANIA PRZEZ POSZCZEGÓLNE ZESPOŁY KLASOWE:
    1. PANTOMIMA - prowadzący wyjaśnia: "W kopertach znajdują się nazwy "darów" Ziemi (ROŚLINY, ZWIERZĘTA, POWIETRZE, WODA, ENERGIA, ŻYWNOŚĆ, POGODA, WIOSNA, LATO, JESIEŃ, ZIMA,) Zadaniem każdej klasy jest zaprezentowanie tego "daru" za pomocą gestów, ruchu. Przy prezentacji nie używamy żadnych słów, Można natomiast wydawać z siebie wszelkie inne dźwięki. Taki teatr, w którym aktorzy nie mówią lecz wszystko przedstawiają za pomocą ruchu - to pantomima".
      • losowanie zadań przez przedstawicieli poszczególnych klas;
      • ok. 3-5 minut na przemyślenie zadania;
      • prezentacja przygotowanej pantomimy przez poszczególne zespoły;

      Nagrody: dla klasy , która prezentowała pantomimę - oklaski; dla klasy, która odgadła - "medale" z plasterków ogórka.

    2. MAKIETA LASU - prowadzący opowiada o lesie:
      Las odgrywa bardzo ważną rolę w środowisku.
      • Drzewa rosnące w lesie produkują olbrzymie ilości tlenu potrzebnego człowiekowi i zwierzętom do oddychania.
      • W lesie wiele zwierząt znajduje pokarm i schronienie.
      • Zimą w lesie jest zacisznie, natomiast latem znajdziemy tu cień i przyjemny chłód.
      • Las to miejsce, gdzie zazwyczaj jest dużo wilgoci, gdyż rośliny pobierają korzeniami wodę z ziemi, a następnie wydalają ją przez liście do atmosfery.
      • Gęste gałęzie drzew powodują, że w lesie jest małe nasłonecznienie i nie ma silnych wiatrów.
      • Las oczyszcza zatrute powietrze. Ponieważ liście drzew zatrzymują różnego rodzaju zanieczyszczenia (na przykład z kominów fabrycznych).
      • Dla człowieka las jest przede wszystkim miejscem wypoczynku oraz źródłem drewna, grzybów i owoców leśnych, takich jak: jagody, borówki, maliny, jeżyny, czy poziomki.
        Po wysłuchaniu opowiadania , każdy zespół klasowy wykonuje makietę lasu z przygotowanych materiałów papierniczych. Prowadzący wyjaśnia pojęcie "makieta" (model, miniatura, las w znacznym pomniejszeniu). Można podpowiedzieć dzieciom, że forma makiety jest dowolna - płaska lub przestrzenna.
        Wykonanie makiety ok. 1 godziny. Podczas pracy dzieci prowadzący włącza magnetofon - muzyka spokojna, nastrojowa.
        Zespół klasowy, który zakończy makietę porządkuje swoje miejsce pracy, niepotrzebne już materiały gromadzi w wyznaczonym przez wychowawcę klasy miejscu. Ponieważ klasy kończą prace w różnym czasie, prowadzący proponuje naukę piosenki pt. "Ekologiczny świat" (M. Tomaszewska: Pierwszaki - śpiewaki).

    EKOLOGICZNY ŚWIAT
    Ekologiczny świat bez trujących śmieci Może dodać lat dzieciom naszych dzieci. (3 razy)

    Ekologiczny świat. Dodajmy mu lat!

    1. PREZENTACJA WYKONANYCH MAKIET LASU - wybrane dzieci opowiadają to, co zamieściły na swojej makiecie. Prowadzący pyta o ewentualne szczegóły znajdujące się na makiecie.
      Nagroda za wykonanie i prezentację makiety - "medal" z plasterka marchewki.
    2. ZAGROŻENIA DLA ZIEMI - PUZZLE Wybrane z każdej klasy dzieci losują koperty. W każdej kopercie znajdują się pocięte na kilka części napisy z zagrożeniami dla Ziemi (DZIURA OZONOWA, SMOG, ZATRUTE POWIETRZE, KWAŚNE DESZCZE, GINĄCE ŚRODOWISKA). Zadanie klasy polega na prawidłowym ułożeniu napisu - obrazka i naklejeniu go na przygotowaną kartkę. Po zakończeniu pracy, prowadzą-cy organizuje krótką prezentację i wyjaśnia, że: ekolodzy dbają o naturalne środowisko i współpracują z różnymi organizacjami, aby ratować naszą planetę - Ziemię.
  5. ZAKOŃCZENIE

    Prowadzący wyjaśnia, że lasy i okolice lasu bywają niekiedy zanieczyszczane przez niewłaściwe składowanie śmieci - takie miejsca należy zaznaczyć na mapie Czerska.

Wykonane makiety lasu dzieci zabierają do swoich izb lekcyjnych. Najciekawszą pracę należy zamieścić w holu klas I-III.

    Podczas zabawy-konkursu przewiduje się miniaturę sceniczną przygotowaną przez nauczycielki pracujące w świetlicy szkolnej i dzieci uczestniczące w zajęciach świetlicowych.

OKRZYKI: ( prowadzący wprowadza je w celu porządkowym)
ZIEMIA - ZIELONA WYSPA !
EKOLOGICZNY ŚWIAT - BEZ TRUJĄCYCH ŚMIECI !

Opracowanie: Lidia Pozorska, Ewa Keister - SP nr1 w Czersku

<<powrót