ZAPROSZENIE

Dnia 22 kwietnia obchodzimy szczególne święto ŚWIATOWY DZIEŃ ZIEMI
    Gwałtowny rozwój techniki i gospodarki powodują niekorzystne zmiany w środowisku - zanieczyszczenie powietrza, wody, niszczenie roślin i zwierząt. Na ochronę środowiska nigdy nie jest za późno. Każdy (dziecko i dorosły) powinien zastanowić się, co zrobić, aby chronić Ziemię - nasz wspólny dom.
Wy też możecie być przyjaciółmi Ziemi!
    Zapraszamy wszystkie dzieci z klas drugich do zabawy - konkursu "W drodze do Ekoplanety". Spotykamy się w sali gimnastycznej 22 kwietnia 2004 r.
    Wszystkie dzieci oraz Panie Wychowawczynie prosimy o przygotowanie klasowego okrzyku o szanowaniu przyrody, wytypowaniu reprezentantów klasy (trzy osoby) do zgaduj - zgaduli oraz zabranie przyborów i materiałów: nożyczki, kleje, pisaki, wycinanki, bibułę, krepinę.
    Zachęcamy Was do uczestnictwa we wspólnej zabawie, podczas której utrwalicie swoje wiadomości i umiejętności oraz zastanowicie się jak ulżyć Ziemi i zaprzyjaźnić się z nią.

Przewodniczki wędrówki
Mirosława Knitter
Maria Łangowska

SCENARIUSZ ZABAWY - KONKURSU Z OKAZJI ŚWIATOWEGO DNIA ZIEMI - klasy drugie

Temat: "W drodze na Ekoplanetę"

Cel ogólny:

kształcenie umiejętności troski o środowisko naturalne

Cele szczegółowe:

uczeń wie:
że jesteśmy mieszkańcami Ziemi i ochrona jej naturalnego środowiska jest naszym wspólnym obowiązkiem
uczeń umie:
segregować odpady, odróżniać przyjaciela przyrody od niszczyciela, odpowiedzieć na pytania dotyczące zachowań ekologicznych, wykonać plakat
uczeń rozumie:
że poszanowanie najbliższego otoczenia przyrodniczego jest wyrazem troski o obecną i przyszłą jakość życia na Ziemi

Zadania edukacyjne:

  1. Uświadomienie potrzeby zachowań proekologicznych.
  2. Ukierunkowanie dziecięcej ciekawości i wyobraźni (list od Kosmoludka, realizacja zadań w grupach, plakat).
  3. Wdrażanie świadomych działań do sortowania odpadów.
  4. Dokonanie oceny i klasyfikacja zachowań pozytywnych i negatywnych (kwiaty dla Ziemi, zgaduj - zgadula).
  5. Integracja zespołu klasowego podczas zadań twórczych i zabaw ruchowych.
Dzień zabawy - konkursu: 22 kwietnia 2004 roku
Miejsce: sala gimnastyczna

Środki dydaktyczne:

  • szary papier pakowy (wycięte koło na jedną klasę),
  • zaproszenie dla każdej klasy,
  • list od Kosmoludka,
  • scenografia: drzewo z kartonu, jezioro, komin z dymem, plansze z nazwami królestw),
  • śmieci do segregowania,
  • kosze na śmieci ( papier, szkło, plastik, różne),
  • pytania do zgaduj - zgaduli,
  • zielone listki (punkty w zgaduj - zgaduli),
  • biały brystol (arkusz na jedną klasę),
  • nożyczki, kleje, kolorowe papiery,
  • puzzle,
  • elementy do wykonania kwiatka,
  • akty ślubowania (jeden na klasę),
  • kaseta z muzyką relaksacyjną.

    Współpraca:

  • Samorząd Uczniowski (sprzęt nagłaśniający),
  • starsze koleżanki - zabawy ze śpiewem,
  • wychowawczynie klas drugich.

    Literatura:

    T. Gałczyńska (red.), Ten piękny, tajemniczy świat, Warszawa 1997
    Życie Szkoły nr 4 / 2003

    Prowadzenie:
    Mirosława Knitter
    Maria Łangowska

    "W DRODZE NA EKOPLANETĘ"

    Przebieg zabawy - konkursu z okazji Dnia Ziemi
    klasy drugie - 22 kwietnia 2004 r.
    1. Wejście - zajęcie miejsc w wyznaczonych sektorach.
    2. Powitanie - każda klasa prezentuje swój okrzyk, wspólne pozdrowienia przez pomachanie do wszystkich, którzy lubią wodę, rośliny, zwierzęta itp.
    3. Odczytanie listu przez Kosmoludka (pojawia się przebrana postać - Kosmoludek, który czyta dzieciom list). - Rozpoczynamy wędrówkę.
    4. W "KRÓLESTWIE ZANIECZYSZCZONYM"
      (Na scenie pojawiają się elementy scenografii - drzewo, jezioro, komin z dymem. Wchodzi " śmieciarz" z workami śmieci, rozrzuca je dookoła - do wody, na drzewo...) Mówi:
      Ja jestem śmieciarz nad śmieciarzami
      co nie przejmuje się roślinami ,ni zwierzętami
      ani też nawet dzieciakami!
      No bo co mogą zrobić tak małe dzieci,
      aby nie rosła góra śmieci?
      • Jesteśmy w KRÓLESTWIE ZANIECZYSZCZONYM (prowadzący umieszcza tablicę z nazwą królestwa).
      • Czy podoba się Wam to królestwo?
      • Będziemy je oczyszczać. Przed Wami pierwsze zadanie. Oto pojemniki na śmieci: PAPIER, PLASTIK, SZKŁO, RÓŻNE; należy posegregować śmieci do odpowiednich pojemników. Zrobimy to w następujący sposób:
        każda klasa po kolei będzie zbierać określony rodzaj śmieci ,
        zapraszam klasę II a - wy zbieracie papier,
        teraz poproszę klasę II c - wy zbieracie szkło,
        teraz pracuje klasa II d - wy zbieracie plastik,
        klasa II f - wy zbieracie śmieci różne.
      • Czy coś zmieniło się w tym królestwie ?
      • Na cześć dobrze wykonanego zadania i czystego środowiska robimy RAKIETĘ.
      • Swój okrzyk klasowy przypomina kl.II a , II c , II d , II f.
      Prowadzący zmienia nazwę królestwa na: KRÓLESTWO OCZYSZCZANE
    5. W "KRÓLESTWIE OCZYSZCZANYM"
      • Witam wszystkie dzieci w "królestwie oczyszczanym". W drodze do Ekoplanety czeka was kolejne zadanie. Każda klasa otrzyma do wykonania dwa polecenia, jedno dla dziewczynek, drugie dla chłopców.
        Dziewczynki:
      • Zobaczcie jaką smutną minę ma Ziemia. Domyślacie się dlaczego? Tak, to przez zanieczyszczenia, przez bezmyślne niszczenie przyrody. Postarajcie się przywrócić Ziemi uśmiech. Skoro Ziemia ma dziś święto przygotujcie dla niej kwiaty. Wykonajcie je z płatków, które otrzymacie. Uważnie przeczytajcie, co jest na nich napisane. Wybierzcie te, które się Ziemi spodobają. Niektóre z nich musicie odrzucić, a na pustych płatkach napiszcie swoje propozycje - co zrobić, aby Ziemia była zadowolona.
          Propozycje zdań:
        • ŚMIECI WYRZUCAMY DO KOSZA.
        • ZBIERAMY MAKULATURĘ.
        • W ZIMIE DOKARMIAMY PTAKI.
        • NIE ZRYWAMY ROŚLIN CHRONOINYCH.
        • ŚMIECI WYWOZIMY DO LASU.
        • NISZCZYMY PTASIE GNIAZDA.
        • W KSIĄŻCE PISZEMY DŁUGOPISEM.
        • ŚMIECI RZUCAMY TAM, GDZIE STOIMY.
        • OSZCZĘDAMY WODĘ I PRĄD.
        • SORTUJEMY ŚMIECI.
        Chłopcy: - Ułóżcie i przyklejcie na karton puzzle. (Dzieci pracują przy muzyce relaksacyjnej).
    6. Sprawdzenie wykonania zadań (dziewczynek i chłopców).
      • Teraz Ziemia jest bardzo zadowolona, bo wśród was ma wspaniałych obrońców.
    7. Na cześć dobrze wykonanego zadania - RAKIETA oraz przypomnienie okrzyków klasowych.
    8. Zgaduj - zgadula Prowadzący zaprasza reprezentantów klas do zgaduj - zgaduli. Dzieci losują pytanie, za prawidłową odpowiedź otrzymują punkt w postaci zielonego liścia.
        PYTANIA:
      • Jak oszczędzasz prąd?
      • Co powinieneś zrobić ze starymi gazetami?
      • Jak oszczędzasz wodę?
      • W jaki sposób należy pomagać zwierzętom przetrwać zimę?
      • Wymień "trucicieli powietrza".
      • Wytłumacz czy wolno zrywać pierwsze wiosenne kwiaty? Uzasadnij odpowiedź.
      • Wybraliście się na wycieczkę do lasu. Jak powinniście zachować się w lesie?
      • Jeśli spotkasz w lesie butelkę to:
        • pójdziesz dalej
        • schowasz ją pod krzakiem
        • zaniesiesz do kosza
      • Co powinieneś zrobić z aluminiowymi puszkami po napojach?
      • Wychodząc na zakupy zabierasz:
        • koszyk lub płócienną torbę
        • plastikowe jednorazówki
      • Jakie surowce wtórne zbieramy?
      • O czym powinieneś pamiętać wyrzucając kartonowe pudełka po napojach? Wyjaśnij.
    9. Wspólne zabawy ruchowe - pląsy. Dzieci ustawiają się jeden za drugim, łapią się w pasie, tańczą i śpiewają.
      "Mrówki"
      "Stonoga"
      "Mrówka i słoń"
        Dzieci ustawiają się w kole i wykonują polecenia:
      • jesteście żabkami i przeskakujecie z kałuży do kałuży (do przodu, do tyłu),
      • teraz jesteście bocianami i skaczecie na jednej nodze do gniazda, a wracając skaczecie na drugiej nodze,
      • dziewczynki są kwiatkami i stoją w miejscu, a chłopcy fruwającymi motylami (zmiana).
    10. W "KRÓLESTWIE CZYSTYM" Prowadzący zaprasza dzieci na swoje miejsca. Zmienia tablicę na: KRÓLESTWO CZYSTE
      • Dotarliśmy do "królestwa czystego" , które jest ostatnim przystankiem do Ekoplanety. Już niedługo znajdziemy się u kresu naszej wędrówki. My Ziemianie zostaniemy mieszkańcami czystej, wesołej i zadowolonej planety, w której znalazły schronienie rośliny i zwierzęta - Ekoplanety. Przed Wami ostatnie zadanie. To właśnie wy będziecie twórcami Ekoplanety. Na dzisiejsze spotkanie miałyście przynieść różne przybory i materiały. Wykorzystacie je do wykonania plakatów ekologicznej planety. Pomarszczcie szary papier, naklejcie go na brystol i umieśćcie różne elementy z kolorowych papierów (np. kwiaty, drzewa, zwierzęta, domy, ekologiczne pojazdy), które waszym zdaniem powinny znaleźć się na Ekoplanecie. Podzielcie się obowiązkami i przystąpcie do pracy.
      (Podczas pracy dzieci słuchają muzyki relaksacyjnej).
    11. Sprawdzenie i pokaz wykonanych plakatów. Prowadzący zaprasza przedstawicieli klas do prezentacji swoich plakatów.
    12. Zakończenie
      • Nasze Ekoplanety to krainy kolorowe, szczęśliwe i wszyscy powinniśmy się troszczyć o to, aby zawsze takie były.
      • Żeby do nich dotrzeć przechodziliśmy kolejno przez trzy królestwa: ZANIECZYSZCZONE, OCZYSZCZANE I CZYSTE.
      • Teraz proszę was Ziemianie o powstanie i złożenie ślubowania, w którym obiecacie, że będziecie szanowali przyrodę.

    AKT ŚLUBOWANIA

    1. Nie będę łapał motyli i innych zwierzątek.
    2. W lesie będę zachowywał ciszę i spokój.
    3. Nie będę łamał gałęzi.
    4. Będę segregował odpady.
    5. Nie będę śmiecił.
    Prowadzący wręcza wychowawcom klas AKTY ŚLUBOWANIA i prosi o zebranie od dzieci odcisków palców jako formy przypieczętowania ślubowania. Dzieci klasami stawiają odciski (po umoczeniu w farbie) na dokumencie.
  • Nadszedł czas pożegnania. Przypomnijcie swoje klasowe okrzyki (kl. II a, kl. II c, kl. II d, kl. II f). Zapraszam w przyszłym roku.

    Przewodniczki wędrówki:
    Mirosława Knitter
    Maria Łangowska

    Jak oszczędzasz wodę?

    Jak oszczędzasz prąd?

    Co powinieneś zrobić ze starymi gazetami?

    W jaki sposób należy pomagać zwierzętom przetrwać zimę?

    Wymień "trucicieli powietrza".

    Wytłumacz czy wolno zrywać pierwsze wiosenne kwiaty? Uzasadnij odpowiedź.

    Wybraliście się na wycieczkę do lasu. Jak powinniście zachować się w lesie?

    Co powinieneś zrobić z aluminiowymi puszkami po napojach?

    Jakie surowce wtórne zbieramy?

    O czym powinieneś pamiętać wyrzucając kartonowe pudełka po napojach? Wyjaśnij.

    Jeśli spotkasz w lesie butelkę to:

  • pójdziesz dalej
  • schowasz ją pod krzakiem
  • zaniesiesz do kosza
  • Wychodząc na zakupy zabierasz:

  • koszyk lub płócienną torbę
  • plastikowe jednorazówki
  • TEKSTY PIOSENEK

    "Stonoga"
    Idzie sobie stonoga, stonoga, stonoga.
    Aż się trzęsie podłoga, podłoga, bęc
    pierwsza noga, druga noga, trzecia noga itd.

    "Mrówki"
    My jesteśmy małe mrówki,
    małe mrówki bigbitówki
    Ref. Ram, param, pariru riru riru riru,
    ram, param pariru riru riru riru, ram.

    My jeździmy na rowerach,
    na rowerach bigbiterach.
    Ref.

    "Mrówka i słoń"
    Idzie sobie mrówka przez zielony las,
    głośno i dobitnie śpiewa sobie tak: (cicho)
    la, la ,la, la, la, la, la, la, ucha cha
    la, la, la, la, la, la, la, la, ucha cha.

    Idzie sobie słonik przez zielony las
    cicho, cichuteńko śpiewa sobie tak: (głośno)
    la, la, la, la, la, la, la, la, ucha cha
    la, la, la, la, la, la, la, la, ucha cha.

    SPIS