EDUKACJA ZDROWOTNA W NAUCZANIU ZINTEGROWANYM - KLASY DRUGIE Rok szkolny 2003/2004

    Pojęcie zdrowia należy rozumieć bardzo szeroko, jako stan dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego, a nie tylko jako brak choroby czy kalectwa. Dobre funkcjonowanie organizmu wymaga stanu równowagi wszystkich trzech wymienionych obszarów zdrowia.
    Zdrowie nie jest czymś stałym, danym nam raz na zawsze. O zdrowie należy świadomie i systematycznie dbać. Pomocną w kształtowaniu tej świadomości powinna być edukacja zdrowotna, prowadzona od najmłodszych lat dziecka.
    Edukacja zdrowotna nie stanowi odrębnego przedmiotu nauczania. Jej treści przewijają się i występują we wszystkich sytuacjach dydaktyczno - wychowawczych. Należy tylko pamiętać o nich i odpowiednio je eksponować.

Na podstawie programów nauczania opracowała
Mirosława Knitter - lider klas drugich

DZIAŁ PRACY REALIZOWANE TREŚĆI FORMA DOKUMENTOWANIA REALIZUJĄCY
I HIGIENA OSOBISTA I HIGIENA OTOCZENIA
1.Czystość ciała Wyrabianie nawyku dbałości o estetykę i schludny wygląd, czystość osobistą (mycie rąk, czyszczenie zębów, natrysk i kąpiele, czystość włosów, mycie nóg). Zapis w dzienniku, pogadanki z pielęgniarką, plakaty. Nauczyciele klas drugich.
2.Czystość odzieży Zależność ubioru od pory roku, dostosowanie do pogody deszczowej, zimowej, wietrznej. Utrwalanie nawyków dbania o higienę ubioru. Zapis w dzienniku.Program autorski. Nauczyciele klas drugich.M.Knitter, M. Łangowska
3.Czystość otoczenia Działania w obronie Ziemi. Produkty zanieczyszczające środowisko. Segregowanie odpadów, oszczędne korzystanie z materiałów. Zapis w dzienniku. N-le klas drugich.
  Wypowiedzenie walki z "królem śmieciem". Wysypisko śmieci. Program autorski. M. Knitter, M. Łangowska
  Dbanie o porządek na ławce, w sali zajęć, w budynku szkolnym i na boisku (walka z kurzem, wietrzenie pomieszczeń). Zapis w dzienniku. N-le klas drugich.
  Utrzymanie porządku w tornistrze. Poszanowanie książek. Zapis w dzienniku. N-le klas drugich.
4.Zdrowie i choroba
SZKOLNE KOŁOPCK-"KLUB WIEWIÓRKA"
Dobre samopoczucie i zdrowie. Objawy choroby - zły stan zdrowia.Jak uchronić się przed chorobą? Zasady hartownia organizmu. Zdrowie psychiczne. Zapis w dzienniku, pogadanki z piekęgniarką. N-le klas drugich.
5.Właściwe zachowanie Lekko krwawiące rany. Uszkodzenie kości i stawów. Krwawienie z nosa  - godzinny zmodyfikowany program profilaktyczny " Ratowniczki". Scenariusze zajęć. B. Sobczak
  Przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania się podczas kichania, kaszlu. Zapis w dzienniku. N-le klas drugich.
  Właściwe korzystanie z urządzeń sanitarnych w szkole i w domu. Zapis w dzienniku. N-le kls drugich.
  Właściwe zachowanie się w kinie, teatrze. Zapis w dzienniku. N-le klas drugich
II  ODŻYWIANIE
1.Produkty żywnościowe Znaczenie spożywania surowych owoców i warzyw. Zapis w dzienniku. N-le klas drugich.
  Wartości odżywcze warzyw. Rozpoznawanie warzyw po wyglądzie i smaku, wyróżnianie części jadalnych, omówienie walorów smakowych i zdrowotnych spożywanych produktów. Zapis w dzienniku. N-le klas drugich.
  Inscenizacje: J. Brzechwa "Na straganie" oraz M. Kownacka"Jarzynki babci Balbinki". Piosenka pt."Ogórek". Program autorski, scenariusz. M. Knitter,M. Łangowska
  Różne sposoby przechowywania i przetwarzania warzyw i owoców. Zapis w dzienniku. N-le klas drugich.
  Produkty spożywcze wytwarzane z mleka i mięsa. Znaczenie spożywania produktów mlecznych dla wzrostu i rozwoju organizmu. Zapis w dzienniku, hasła reklamujące produkty mleczne. N-le klas drugich.
  Pasieka. Właściwości odżywcze i lecznicze miodu. Zapis w dzienniku. N-le klas drugich.
  Zdrowe odżywianie - "zdrowa żywność". Program autorski - kolorowanka. E. Bonkowska
  Zabezpieczenie pokarmów przed zanieczyszczeniem i zepsuciem. Zapis w dzienniku. N-le klas drugich.
2..Higiena jedzenia Zaplanowanie dania z warzyw - surówka.Estetyka nakrywania do stołu. Higieniczne spożywanie posiłków. Program autorski.Zapis w dzienniku. M.Knitter M.Łangowska
  Mycie warzyw i owoców przed jedzeniem. Spokój i brak pośpiechu podczas jedzenia, nie przejadanie się. Zapis w dzienniku. N-le klas drugich.
3.Produkty szkodliwe Wystrzeganie się przed jedzeniem produktów szkodliwych (niedojrzałe owoce; trujące grzyby, rośliny) oraz przeterminowanych i zepsutych. Zapis w dzienniku. N-le klas drugich.
III  ODPOCZYNEK
1.Aktywny Korzyści dla zdrowia wynikające z ruchu na świeżym powietrzu. Gry i zabawy ogólnorozwojowe. Zapis w dzienniku. N-le klas drugich.
  Udział w krótkich wycieczkach i spacerach po najbliższej okolicy. Zapis w dzienniku. N-le klas drugich.
  Wyrabianie troski o własną sprawność fizyczną. Zapis w dzienniku. N-le klas drugich.
  Park - chętnie przebywam na świeżym powietrzu. Zapis w dzienniku. N-le klas drugich.
  Łąka - dostrzeganie piękna w naturalnym środowisku (wypoczynek, rekreacja). Zapis w dzienniku. N-le klas drugich.
  Znaczenie ruchu na świeżym powietrzu zimą. Troska o zdrowie. Zapis w dzienniku. N-le klas drugich.
  Kształtowanie umiejętności organizowania czasu wolnego i właściwego jego podziału na naukę i zabawę. Zapis w dzienniku. N-le klas drugich.
  Zajęcia SKS jako zabawy ruchowe na powietrzu, gry sportowe, ćwiczenia gimnastyczne, sporty letnie i zimowe. Dokumentacja zajęć pozalekcyjnych. E. Bonkowska
  Wyjazdy na basen - nauka pływania. Zapis w dzienniku. N-le klas drugich.
2.Bierny Zasady właściwego korzystania z komputera. Program autorski. Koło komputerowe. E. Bonkowska
  Unikanie hałasu, sen, odpoczynek po zmęczeniu. Zapis w dzienniku > N-le klas drugich.
  Prawidłowa postawa podczas stania, siedzenia. Zapis w dzienniku. N-le klas drugich.
  Odpowiednia postawa podczas oglądania TV, gier stolikowych. Zapis w dzienniku. N-le klas drugich.
IV  BEZPIECZEŃSTWO
1.Na drodze

Wychowanie komunikacyjne

Pojęcie ruchu drogowego. Zasady poruszania się pieszych. Droga dla pieszych - poznanie przepisów ruchu drogowego. Innowacyjny program wychowania komunikacyjnego (scenariusze). B. Sobczak
  Zasady poruszania się po drogach na wsi, w mieście, poza miastem. Warunki drogowe w różnych porach roku. Zapis w dzienniku. N-le klas drugich.
  Bezpieczeństwo na drodze. Rodzaje znaków drogowych. Piosenka pt. "Piosenka o ruchu drogowym" Makieta ruchu drogowego, znaki drogowe. N-le klas drugich.
  Respektowanie zasad bezpiecznego i kulturalnego zachowania na drodze. Praktyczne przechodzenie przez jezdnię. Przestrzeganie zasad sygnalizacji świetlnej. Zapis w dzienniku, spotkanie z policjantem. N-le klas drugich.
  Ulice w mieście i na wsi. Przestrzeganie zasad ruchu drogowego. Zapis w dzienniku. N-le klas drugich.
  Przestrzeganie zasad ruchu drogowego obowiązujących pieszych. Zapis w dzienniku. N-le klas drugich.
2.Podczas zabaw Droga - miejsce niedozwolone do zabaw. Zapis w dzienniku. N-le klas drugich.
Program wychowawczy Przestrzeganie bezpieczeństwa w czasie pobytu w szkole. Regulamin bezpiecznego postępowania. N-le klas drugich.
  Wiemy jak bezpiecznie zachowywać się na terenie szkoły i poza nią. Rozmowa o bezpieczeństwie z policjantem, strażakiem, pielęgniarką, pedagogiem szkolnym.Potrafimy dbać o własne zdrowie. Program ogólnorozwojowy wspierający potrzeby samorealizacji uczniów kl. I-III (scenariusze). B. Sobczak
  Zachowanie zasad bezpieczeństwa w czasie zabaw na powietrzu. Zapis w dzienniku. N-le klas drugich.
Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w kontaktach ze zwierzętami. Zapis w dzienniku. N-le klas drugich.
  Zachowanie bezpieczeństwa w czasie wakacyjnych zabaw (w wodzie).Znaczenie ruchu na powietrzu podczas wakacji. Zapis w dzienniku. N-le klas drugich.
  Zachowanie bezpieczeństwa podczas zajęć ruchowych. Zapis w dzienniku. N-le klas drugich.
  Respektowanie zasad gier zespołowych. Zapis w dzienniku. N-le klas drugich.
  Bezpieczeństwo podczas zabaw zimowych - na lodzie i śniegu. Warunki pogodowe a zabawy i sporty zimowe. Zapis w dzienniku. N-le klas drugich.
  Bezpieczne zabawy zimowe - rysunki komputerowe. Program autorski - rysunki komputerowe. E. Bonkowska
3.Podczas korzystania z urządzeń Bezpieczeństwo podczas zajęć SKS.Bezpieczeństwo w czasie wyjazdów na basen. Dokumentacja zajęć pozalekcyjnych. E. BonkowskaN-le klas drugich.
  Obsługa urządzeń technicznych w domu.Zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych. Zapis w dzienniku. N-le klas drugich.
4. Substancje szkodliwe i trujące Powiadamianie właściwych instytucji w razie niebezpieczeństwa(pogotowie, straż pożarna). Zapis w dzienniku. N-le klas drugich.
  Zanieczyszczenie powietrza - szkodliwość zanieczyszczeń w aglomeracjach miejskich.Zanieczyszczenie wody - podejmowanie działań dotyczących ochrony zasobów wodnych i oszczędzania wody.Znaczenie oczyszczalni ścieków - wycieczka. Program autorski (scenariusz zajęć). M. KnitterM. Łangowska
V PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ
1.Szkodliwość używek Kształtowanie właściwej postawy -odmowa przyjmowania od kolegów i osób nie znanych żadnych proszków, cukierków, substancji. Zapis w dzienniku, rozmowa z pedagogiem szkolnym. N-le klas drugich.
2.Lekarstwa Prawidłowe przyjmowanie lekarstw, pod kontrolą rodziców.Korzystne i szkodliwe działanie leków. Zapis w dzienniku, rozmowa z pielęgniarką. N-le klas drugich.
VI EDUKACJA ZDROWOTNA
  Rozwijanie umiejętności obserwacji zmian zachodzących w środowisku naturalnym ucznia i potrzeby dbania o nie. Zapis w dzienniku, karty pracy. N-le klas drugich.
  Kształcenie umiejętności troski o środowisko naturalne.Opanowanie umiejętności w zakresie dostrzegania piękna otaczającej przyrody. Zapis w dzienniku. N-le klas drugich.
  Kształtowanie postawy tolerancji wobec wszystkiego co żyje. Ukształtowanie postawy wrażliwości na krzywdę i niesprawiedli -wość - przeprowadzenie akcji pomocy chojnickiemu schronisku, wycieczka z darami do Schroniska dla Zwierząt "Przytulisko". Program autorski. M. KnitterM.Łangowska
  Dzień Ziemi (zabawa - konkurs). Scenariusz imprezy. M. KnitterM.Łangowska
  Czy nasza okolica jest ekologiczna? Program autorski. M. KnitterM. Łangowska


SPIS