Na podstawie programów nauczania opracowała
Mirosława Knitter - lider klas drugich
DZIAŁ PRACY | REALIZOWANE TREŚĆI | FORMA DOKUMENTOWANIA | REALIZUJĄCY |
I HIGIENA OSOBISTA I HIGIENA OTOCZENIA | |||
1.Czystość ciała | Wyrabianie nawyku dbałości o estetykę i schludny wygląd, czystość osobistą (mycie rąk, czyszczenie zębów, natrysk i kąpiele, czystość włosów, mycie nóg). | Zapis w dzienniku, pogadanki z pielęgniarką, plakaty. | Nauczyciele klas drugich. |
2.Czystość odzieży | Zależność ubioru od pory roku, dostosowanie do pogody deszczowej, zimowej, wietrznej. Utrwalanie nawyków dbania o higienę ubioru. | Zapis w dzienniku.Program autorski. | Nauczyciele klas drugich.M.Knitter, M. Łangowska |
3.Czystość otoczenia | Działania w obronie Ziemi. Produkty zanieczyszczające środowisko. Segregowanie odpadów, oszczędne korzystanie z materiałów. | Zapis w dzienniku. | N-le klas drugich. |
Wypowiedzenie walki z "królem śmieciem". Wysypisko śmieci. | Program autorski. | M. Knitter, M. Łangowska | |
Dbanie o porządek na ławce, w sali zajęć, w budynku szkolnym i na boisku (walka z kurzem, wietrzenie pomieszczeń). | Zapis w dzienniku. | N-le klas drugich. | |
Utrzymanie porządku w tornistrze. Poszanowanie książek. | Zapis w dzienniku. | N-le klas drugich. | |
4.Zdrowie i choroba SZKOLNE KOŁOPCK-"KLUB WIEWIÓRKA" |
Dobre samopoczucie i zdrowie. Objawy choroby - zły stan zdrowia.Jak uchronić się przed chorobą? Zasady hartownia organizmu. Zdrowie psychiczne. | Zapis w dzienniku, pogadanki z piekęgniarką. | N-le klas drugich. |
5.Właściwe zachowanie | Lekko krwawiące rany. Uszkodzenie kości i stawów. Krwawienie z nosa - godzinny zmodyfikowany program profilaktyczny " Ratowniczki". | Scenariusze zajęć. | B. Sobczak |
Przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania się podczas kichania, kaszlu. | Zapis w dzienniku. | N-le klas drugich. | |
Właściwe korzystanie z urządzeń sanitarnych w szkole i w domu. | Zapis w dzienniku. | N-le kls drugich. | |
Właściwe zachowanie się w kinie, teatrze. | Zapis w dzienniku. | N-le klas drugich | |
II ODŻYWIANIE | |||
1.Produkty żywnościowe | Znaczenie spożywania surowych owoców i warzyw. | Zapis w dzienniku. | N-le klas drugich. |
Wartości odżywcze warzyw. Rozpoznawanie warzyw po wyglądzie i smaku, wyróżnianie części jadalnych, omówienie walorów smakowych i zdrowotnych spożywanych produktów. | Zapis w dzienniku. | N-le klas drugich. | |
Inscenizacje: J. Brzechwa "Na straganie" oraz M. Kownacka"Jarzynki babci Balbinki". Piosenka pt."Ogórek". | Program autorski, scenariusz. | M. Knitter,M. Łangowska | |
Różne sposoby przechowywania i przetwarzania warzyw i owoców. | Zapis w dzienniku. | N-le klas drugich. | |
Produkty spożywcze wytwarzane z mleka i mięsa. Znaczenie spożywania produktów mlecznych dla wzrostu i rozwoju organizmu. | Zapis w dzienniku, hasła reklamujące produkty mleczne. | N-le klas drugich. | |
Pasieka. Właściwości odżywcze i lecznicze miodu. | Zapis w dzienniku. | N-le klas drugich. | |
Zdrowe odżywianie - "zdrowa żywność". | Program autorski - kolorowanka. | E. Bonkowska | |
Zabezpieczenie pokarmów przed zanieczyszczeniem i zepsuciem. | Zapis w dzienniku. | N-le klas drugich. | |
2..Higiena jedzenia | Zaplanowanie dania z warzyw - surówka.Estetyka nakrywania do stołu. Higieniczne spożywanie posiłków. | Program autorski.Zapis w dzienniku. | M.Knitter M.Łangowska |
Mycie warzyw i owoców przed jedzeniem. Spokój i brak pośpiechu podczas jedzenia, nie przejadanie się. | Zapis w dzienniku. | N-le klas drugich. | |
3.Produkty szkodliwe | Wystrzeganie się przed jedzeniem produktów szkodliwych (niedojrzałe owoce; trujące grzyby, rośliny) oraz przeterminowanych i zepsutych. | Zapis w dzienniku. | N-le klas drugich. |
III ODPOCZYNEK | |||
1.Aktywny | Korzyści dla zdrowia wynikające z ruchu na świeżym powietrzu. Gry i zabawy ogólnorozwojowe. | Zapis w dzienniku. | N-le klas drugich. |
Udział w krótkich wycieczkach i spacerach po najbliższej okolicy. | Zapis w dzienniku. | N-le klas drugich. | |
Wyrabianie troski o własną sprawność fizyczną. | Zapis w dzienniku. | N-le klas drugich. | |
Park - chętnie przebywam na świeżym powietrzu. | Zapis w dzienniku. | N-le klas drugich. | |
Łąka - dostrzeganie piękna w naturalnym środowisku (wypoczynek, rekreacja). | Zapis w dzienniku. | N-le klas drugich. | |
Znaczenie ruchu na świeżym powietrzu zimą. Troska o zdrowie. | Zapis w dzienniku. | N-le klas drugich. | |
Kształtowanie umiejętności organizowania czasu wolnego i właściwego jego podziału na naukę i zabawę. | Zapis w dzienniku. | N-le klas drugich. | |
Zajęcia SKS jako zabawy ruchowe na powietrzu, gry sportowe, ćwiczenia gimnastyczne, sporty letnie i zimowe. | Dokumentacja zajęć pozalekcyjnych. | E. Bonkowska | |
Wyjazdy na basen - nauka pływania. | Zapis w dzienniku. | N-le klas drugich. | |
2.Bierny | Zasady właściwego korzystania z komputera. | Program autorski. Koło komputerowe. | E. Bonkowska |
Unikanie hałasu, sen, odpoczynek po zmęczeniu. | Zapis w dzienniku | > N-le klas drugich. | |
Prawidłowa postawa podczas stania, siedzenia. | Zapis w dzienniku. | N-le klas drugich. | |
Odpowiednia postawa podczas oglądania TV, gier stolikowych. | Zapis w dzienniku. | N-le klas drugich. | |
IV BEZPIECZEŃSTWO | |||
1.Na drodze Wychowanie komunikacyjne |
Pojęcie ruchu drogowego. Zasady poruszania się pieszych. Droga dla pieszych - poznanie przepisów ruchu drogowego. | Innowacyjny program wychowania komunikacyjnego (scenariusze). | B. Sobczak |
Zasady poruszania się po drogach na wsi, w mieście, poza miastem. Warunki drogowe w różnych porach roku. | Zapis w dzienniku. | N-le klas drugich. | |
Bezpieczeństwo na drodze. Rodzaje znaków drogowych. Piosenka pt. "Piosenka o ruchu drogowym" | Makieta ruchu drogowego, znaki drogowe. | N-le klas drugich. | |
Respektowanie zasad bezpiecznego i kulturalnego zachowania na drodze. Praktyczne przechodzenie przez jezdnię. Przestrzeganie zasad sygnalizacji świetlnej. | Zapis w dzienniku, spotkanie z policjantem. | N-le klas drugich. | |
Ulice w mieście i na wsi. Przestrzeganie zasad ruchu drogowego. | Zapis w dzienniku. | N-le klas drugich. | |
Przestrzeganie zasad ruchu drogowego obowiązujących pieszych. | Zapis w dzienniku. | N-le klas drugich. | |
2.Podczas zabaw | Droga - miejsce niedozwolone do zabaw. | Zapis w dzienniku. | N-le klas drugich. |
Program wychowawczy | Przestrzeganie bezpieczeństwa w czasie pobytu w szkole. | Regulamin bezpiecznego postępowania. | N-le klas drugich. |
Wiemy jak bezpiecznie zachowywać się na terenie szkoły i poza nią. Rozmowa o bezpieczeństwie z policjantem, strażakiem, pielęgniarką, pedagogiem szkolnym.Potrafimy dbać o własne zdrowie. | Program ogólnorozwojowy wspierający potrzeby samorealizacji uczniów kl. I-III (scenariusze). | B. Sobczak | |
Zachowanie zasad bezpieczeństwa w czasie zabaw na powietrzu. | Zapis w dzienniku. | N-le klas drugich. | |
Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w kontaktach ze zwierzętami. | Zapis w dzienniku. | N-le klas drugich. | |
Zachowanie bezpieczeństwa w czasie wakacyjnych zabaw (w wodzie).Znaczenie ruchu na powietrzu podczas wakacji. | Zapis w dzienniku. | N-le klas drugich. | |
Zachowanie bezpieczeństwa podczas zajęć ruchowych. | Zapis w dzienniku. | N-le klas drugich. | |
Respektowanie zasad gier zespołowych. | Zapis w dzienniku. | N-le klas drugich. | |
Bezpieczeństwo podczas zabaw zimowych - na lodzie i śniegu. Warunki pogodowe a zabawy i sporty zimowe. | Zapis w dzienniku. | N-le klas drugich. | |
Bezpieczne zabawy zimowe - rysunki komputerowe. | Program autorski - rysunki komputerowe. | E. Bonkowska | |
3.Podczas korzystania z urządzeń | Bezpieczeństwo podczas zajęć SKS.Bezpieczeństwo w czasie wyjazdów na basen. | Dokumentacja zajęć pozalekcyjnych. | E. BonkowskaN-le klas drugich. |
Obsługa urządzeń technicznych w domu.Zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych. | Zapis w dzienniku. | N-le klas drugich. | |
4. Substancje szkodliwe i trujące | Powiadamianie właściwych instytucji w razie niebezpieczeństwa(pogotowie, straż pożarna). | Zapis w dzienniku. | N-le klas drugich. |
Zanieczyszczenie powietrza - szkodliwość zanieczyszczeń w aglomeracjach miejskich.Zanieczyszczenie wody - podejmowanie działań dotyczących ochrony zasobów wodnych i oszczędzania wody.Znaczenie oczyszczalni ścieków - wycieczka. | Program autorski (scenariusz zajęć). | M. KnitterM. Łangowska | |
V PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ | |||
1.Szkodliwość używek | Kształtowanie właściwej postawy -odmowa przyjmowania od kolegów i osób nie znanych żadnych proszków, cukierków, substancji. | Zapis w dzienniku, rozmowa z pedagogiem szkolnym. | N-le klas drugich. |
2.Lekarstwa | Prawidłowe przyjmowanie lekarstw, pod kontrolą rodziców.Korzystne i szkodliwe działanie leków. | Zapis w dzienniku, rozmowa z pielęgniarką. | N-le klas drugich. |
VI EDUKACJA ZDROWOTNA | |||
Rozwijanie umiejętności obserwacji zmian zachodzących w środowisku naturalnym ucznia i potrzeby dbania o nie. | Zapis w dzienniku, karty pracy. | N-le klas drugich. | |
Kształcenie umiejętności troski o środowisko naturalne.Opanowanie umiejętności w zakresie dostrzegania piękna otaczającej przyrody. | Zapis w dzienniku. | N-le klas drugich. | |
Kształtowanie postawy tolerancji wobec wszystkiego co żyje. Ukształtowanie postawy wrażliwości na krzywdę i niesprawiedli -wość - przeprowadzenie akcji pomocy chojnickiemu schronisku, wycieczka z darami do Schroniska dla Zwierząt "Przytulisko". | Program autorski. | M. KnitterM.Łangowska | |
Dzień Ziemi (zabawa - konkurs). | Scenariusz imprezy. | M. KnitterM.Łangowska | |
Czy nasza okolica jest ekologiczna? | Program autorski. | M. KnitterM. Łangowska |