|
Szkoła Promujące Zdrowie |
Szkoła Podstawowa nr 1
im. Janusza Korczaka
ul. Dworcowa 8
89 - 650 Czersk
RAPORT
Z DZIAŁAŃ PODJĘTYCH W RAMACH REALIZAJI PROJEKTU SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
Autorzy raportu:
G. Klauza - dyrektor szkoły
E. Krieger, B. Spica - szkolni koordynatorzy
M. Narloch - pielęgniarka szkolna
D. Szlachcikowska - nauczyciel przyrody
E. Pruszak - nauczyciel wych. fizycznego
D. Oksentowicz - opiekun SU
E. Rutkowska, B. Sobczak - nauczycielki klas I-III
Czersk 2004 r.
KARTA INFORMACYJNA O SZKOLE
Nazwa szkoły |
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 1
im. JANUSZA KORCZAKA |
|
Adres szkoły |
ul. Dworcowa 8 89-650 Czersk telefon / fax: 0ś52-3989117 e-mail: biuro@sp1.czersk.pl
strona: www.sp1.czersk.pl |
|
Rok założenia szkoły |
1966 |
|
Dyrektor szkoły |
Grzegorz Klauza |
|
Szkolni koordynatorzy projektu SzPZ |
Bożena Spica, Ewa Krieger |
|
Organ prowadzšcy szkołę |
Gmina Czersk tel: 0-52-3984178 fax: 0ś520-3984181 |
|
Stopień organizacji szkoły |
I - VI + oddział ś0? |
|
Liczba oddziałów "0" Liczba oddziałów SP |
2 43 |
|
Zmianowość |
2 |
|
Liczba uczniów w poszczególnych oddziałach |
"0" - 28 I - 178 II - 151 III - 190 IV - 149 V - 178 VI - 150 |
|
Liczba uczniów w szkole |
ś0? - 28 I-VI - 994 |
|
Liczba nauczycieli uczšcych w szkole |
72 |
|
zkoła posiada |
salę gimnastyczną, salę do gimnastyki korekcyjnej boisko sportowe pracownię informatyczną, połączenie z internetem gabinet pielęgniarki bibliotekę czytelnię świetlicę stołówkę |
|
Oferta edukacyjna szkoły |
Klasy z programami autorskimi: ekologiczna prozdrowotna przyrodnicza teatralno - dziennikarska regionalna informatyczna wychowawcza Koła zainteresowań: matematyczne przyrodnicze techniczne języka niemieckiego informatyczne (komputerowe) historyczno - krajoznawcze teatralno - filmowe teatralno - dziennikarskieteatralne ortograficzne aktywności twórczej plastyczne muzyczne zespół wokalny sportowe europejskie śMłody Europejczyk? Organizacje szkolne: Samorzšd Uczniowski PCK, Klub Wiewiórka LOP ZHP, Zuchy SKS Żeglarstwo, basen Redakcja szkolnej gazetki śKujon? |
|
Wyrównywanie braków edukacyjnych uczniów |
zajęcia korekcyjno - kompensacyjne zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze zajęcia logopedyczne gimnastyka korekcyjna |
|
WSTĘP
Reforma systemu edukacji wymusiła na placówkach oświatowych
wprowadzenie wielu zmian - od programowych po organizacyjne. Priorytetem, który
zawsze wyróżniał Szkołę Podstawowš nr 1 im. Janusza Korczaka w Czersku spośród
innych placówek naszego regionu były podejmowane przez nas działania
prozdrowotne i ekologiczne. Po zapoznaniu się z zasadami organizacji i
strategii Projektu "Szkoła Promująca Zdrowie" zauważyliśmy wiele wspólnych
zasad, sposobów działania łšczšcych nas z siecią szkół promujšcych zdrowie.
Projekt ten wydał się nam idealnym dla kontynuacji naszej pracy.
Na radzie pedagogicznej w dniu 03.10.2000 r. podjęliśmy
jednogłośnie decyzję o uczestnictwie w projekcie "Szkoła Promująca Zdrowie".
Decyzja ta była wynikiem zapoznania się nauczycieli z ideš promocji zdrowia,
która w obecnym rozumieniu jest nowš koncepcjš i strategiš działań dla zdrowia.
Jest procesem umożliwiajšcym ludziom zwiększenie kontroli nad swoim zdrowiem
oraz jego poprawę.
Podjęliśmy projekt szkoły promujšcej zdrowie, gdyż było to
potrzebne nam, młodzieży szkolnej, rodzicom, społeczności lokalnej, a co najważniejsze
nie odbiegało od koncepcji pracy jakš wcześniej stworzyliśmy. Przystępujšc do
uczestnictwa w Projekcie "Szkoła Promująca Zdrowie" chcieliśmy zbliżyć szkołę
do wizji szkoły zreformowanej, pozytywnie ukierunkować jej pracę w różnych
aspektach. Dać możliwość zaprezentowania się, zainteresowania niš przez ludzi z
zewnštrz. Wierzymy, że przekazujšc dzieciom wiedzę o zdrowiu, kształtujšc
odpowiednie postawy możemy ułatwić im prowadzenie zdrowego stylu życia, poprawę
zdrowia i jakości życia.
Przystępujšc w Szkole Podstawowej nr 1 im. Janusza Korczaka
w Czersku do konstrukcji badań dotyczšcych realizacji Projektu "Szkoła
Promująca Zdrowie" bazowaliśmy na następujšcym toku pracy:
Etap I
Pierwsze warsztatowe spotkania rady pedagogicznej w dniach:
03.10.2000 r. oraz 22.11.2000 r.
- mini wykład na temat podstaw prawnych dotyczšcych realizacji
Projektu "Szkoła Promująca Zdrowie"
- komentarz na temat pracy w odniesieniu do Projektu "Szkoła
Promująca Zdrowie", diagnoza wstępna
- podjęcie decyzji o przystšpieniu do realizacji Projektu
"Szkoła Promująca Zdrowie"
- Przedstawienie dotychczasowych osišgnięć szkoły w ramach
realizacji treści prozdrowotnych
Etap II
Przygotowanie szkolnych koordynatorów ds. promocji zdrowia
- Powołanie szkolnego zespołu ds. promocji zdrowia.
W skład zespołu weszli:
- G. Klauza - dyrektor szkoły
- E. Krieger, B. Spica - wicedyrektorzy śszkolni koordynatorzy
projektu
- D. Szlachcikowska - nauczyciel przyrody
- E. Pruszak - nauczyciel wychowania fizycznego
- D. Oksentowicz - opiekun Samorzšdu Uczniowskiego
- M. Narloch - pielęgniarka szkolna
- E. Rutkowska, B. Sobczak - nauczycielki nauczania
zintegrowanego
Etap III
Spotkania w grupach
- konsultacje na temat założeń Projektu "Szkoła Promująca
Zdrowie" podczas spotkań z rodzicami, lekcji wychowawczych oraz liderskich
spotkań zespołowych
- konstrukcja ankiety - Co wpływa na moje samopoczucie w
szkole? oraz określenie głównej misji
szkoły w ramach Projektu Szkoła Promująca Zdrowie
- przeprowadzenie ankiety wśród nauczycieli, uczniów i
rodziców, omówienie wyników
Etap IV
Podpisanie deklaracji dotyczšcej realizacji Projektu "Szkoła
Promująca Zdrowie" - 24 listopada 2000 roku.
- udział koordynatorów: p. B. Spica, p. E. Krieger w II
Wojewódzkiej Konferencji Szkół Promujšcych Zdrowie nt. śJak rozbudzać
zainteresowania dziecka własnym zdrowiem oraz jak pomóc dziecku w nabywaniu
podstawowych umiejętności dbania o swoje Zdrowie"
Etap V
Szkolenie nauczycieli pod kštem realizacji Projektu "Szkoła
Promująca Zdrowie"
- organizacja w ramach WDN szkoleń
- aktywny udział szkolnych koordynatorów w spotkaniach
organizowanych dla szkół realizujšcych Projekt Szkoła Promująca Zdrowie
- zmiany organizacyjne w szkole w zakresie: organizacji zajęć
ruchowych, posiłków szkolnych, współpracy z higienistkš szkolnš itp.
- wprowadzenie i realizacja programów edukacji zdrowotnej
- imprezy ekologiczne, prozdrowotne, festyny promujšce zdrowy
styl życia
- włšczenie promocji zdrowia do planu dydaktycznego i
wychowawczego szkoły oraz Planu Rozwoju Szkoły
Etap VI
Okres trudnej, wytężonej pracy w ramach Projektu "Szkoła
Promująca Zdrowie"
- preferowanie interakcyjnego procesu nauczania i uczenia się
polegajšcego na uzyskaniu wiedzy, kształtowaniu postaw i umiejętności w ramach
Projektu "Szkoła Promująca Zdrowie"
- tworzenie szkoły: nowoczesnej, bezpiecznej, przyjaznej dla
uczniów, rodziców, nauczycieli, wychodzšcej ze swš ofertš śna zewnštrzś, dšżšcš
do poprawy i zwiększenia kontroli nad zdrowiem
- realizacja zadań priorytetowych wyznaczonych na podstawie
diagnozy wstępnej w ramach realizacji Projektu "Szkoła Promująca Zdrowie"
Etap VII
Zbieranie informacji, danych dotyczšcych realizacji Projektu
"Szkoła Promująca Zdrowie" - monitoring
- spotkania z zespołem ds. promocji zdrowia
- bieżące konsultacje
Etap VIII
Zredagowanie roboczej wersji raportu z działań podjętych w
ramach realizacji Projektu "Szkoła
Promująca zdrowie" - ewaluacja
- opracowanie roboczej wersji raportu i przekazanie jej do
konsultacji nauczycielom
- opracowanie kolejnych wersji
- spotkania z osobami odpowiedzialnymi za przygotowanie
raportu
- bieżšce konsultacje z nauczycielami, uczniami, rodzicami
Etap IX
Przygotowanie raportu z działań podjętych w ramach Projektu
"Szkoła Promująca zdrowie"
- udział nauczycieli, rodziców, uczniów i sympatyków szkoły w
sporzšdzeniu raportu
Szukajšc śródeł informacji o jakości pracy szkoły w ramach
realizacji zadań projektu bazowaliśmy głównie na:
- Planie Pracy Szkoły
- Programie ścieżki Prozdrowotnej
- Planie Rozwoju Szkoły
- Organizacji Nadzoru Pedagogicznego
- dokumentacji pielęgniarki szkolnej
- dokumentacji pedagoga szkolnego
- opiniach uczniów, rodziców, nauczycieli
- protokołach, sprawozdaniach
- dziennikach lekcyjnych
- wynikach ankiet
Edukacja zdrowotna to w naszej szkole fundamentalne prawo
dziecka. Mamy nadzieję, że będzie to najbardziej opłacalna, choć długofalowa
inwestycja w zdrowie społeczeństwa.
Opracowanie:
E. Krieger - szkolny koordynator
Sieci Szkół Promujšcych Zdrowie
E. Rutkowska - nauczanie zintegrowane
D. Oksentowicz - opiekun SU
M. Narloch - pielęgniarka szkolna
CZĘśĆ OPISOWA
ANALIZA DOTYCZĄCA REALIZACJI PROJEKTU:
"SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE"
WDRAŻANIE, MONITOROWANIE, EWALUACJA
W roku szkolnym 2000/2001, po okresie przygotowawczym, zapoznaniu się z aktualnymi
zasadami organizacji i strategii Projektu Sieci Szkół Promujących Zdrowie oraz
po przeprowadzeniu odpowiednich konsultacji ze społecznością szkolną, rodzicami
i przedstawicielami społeczności lokalnej podjęliśmy decyzję uczestnictwa w
projekcie. Uczestnictwo i realizacja projektu Szkoła Promująca Zdrowie wymagało
od koordynatorów realizacji następujących zadań:
- przeprowadzenie ankiet związanych z wejściem Szkoły
Podstawowej nr 1, im. J. Korczaka w
Czersku do sieci Szkół Promujących Zdrowie
- aktywnego uczestnictwa we wszystkich spotkaniach
koordynatorów i innych przedstawicieli
szkół realizujących projekt
- wdrożenie programu edukacji prozdrowotnej w szkole
- prowadzenie kształcenia pracowników szkoły w zakresie
promowania zdrowia i edukacji
prozdrowotnej wg zasad zaproponowanych przez Wojewódzki Zespół i przy pomocy
tego zespołu
- przeprowadzenie diagnozy wstępnej - zebranie danych
dotyczących społeczności
szkolnej: zachowań zdrowotnych, postrzegania swojego zdrowia,
opinii o szkole i
samopoczuciu w niej
- przygotowania sprawozdań z przebiegu prac nad projektem i
wyników jego ewaluacji
Wszystkie zadania zostały wykonane i obecnie następuje ich
kontynuacja.
Na podstawie diagnozy wstępnej określiliśmy główną misję
szkoły. Wybraliśmy zadania priorytetowe do realizacji.
Zadania priorytetowe wyznaczone do realizacji w ramach
Projektu Szkoła Promująca Zdrowie, w latach 2000-2004.
Cel: Promowanie stylu zdrowego odżywiania się.
Kryterium sukcesu: Dobre samopoczucie dzieci, umiejętność
wyboru zdrowych posiłków
Zadanie |
Kryterium sukcesu |
Metody realizacji terminy |
Wykonawcy |
środki |
Monitorowanie, termin, osoba |
Co wskaże? |
Jak sprawdzimy? |
Kto i kiedy sprawdzi? |
Wspólne spożywanie śniadań z dziećmi |
80% dzieci zjada drugie śniadanie |
wspólne śniadania |
nauczyciele uczniowie |
śniadanie dzieci |
wychowawca klasy |
zjedzone śniadanie |
realizacja zadania |
wychowawca (codziennie) |
Wartości odżywcze spożywanych produktów |
spożywanie urozmaiconych pokarmów (owoce) |
rozmowa, ćwiczenia praktyczne, metoda badawcza |
wychowawca uczniowie |
produkty spożywcze |
wychowawca klasy |
dobre samopoczucie, sięganie po zdrową żywność |
obserwacja przynoszonych i spożywanych produktów |
wychowawca, pracownicy kuchni, intendentka |
Higiena i estetyka spożywanych posiłków |
właściwa postawa i forma spożywanych posiłków |
praktycznego działania |
wychowawca uczniowie |
przybory służące estetyce i higienie spożywania posiłków |
wychowawca klasy |
czystość otoczenia, właściwe spożywanie posiłków w
stołówce, klasie, przy stole |
obserwacja |
wychowawca, pracownicy stołówki, świetlicy |
Cel: Dbanie o bezpieczeństwo własne i innych.
Kryterium sukcesu: Dzieci czują się w szkole oraz w drodze do i ze szkoły bezpiecznie.
Zadanie |
Kryterium sukcesu |
Metody realizacji terminy |
Wykonawcy |
środki |
Odpowiedz., termin, osoba |
Co wskaże? |
Jak sprawdzimy? |
Kto i kiedy sprawdzi? |
Ankieta dotycząca bezpieczeństwa |
uzyskanie dużej liczby danych |
praca indywidualna 1.03.2001 ;kl. V |
pedagog szkolny |
ankieta |
B. Spica |
dane z ankiet |
podsumowanie wyników |
po przeprowadzeniu ankiet: A. Szpręga |
Spotkanie z policjantem odnośnie bezpieczeństwa na drodze |
znajomość zasad ruchu drogowego i bezpieczne- go porusza- nia się po drodze |
pogadanka, zajęcia praktyczne 7.11.2000 ;kl. III |
policjant |
spotkanie 7.11.2000 |
E. Krieger |
znajomość zasad i przepisów ruchu drogowego |
rozmowa z dziećmi |
p. Czerwionka nauczyciel techniki |
Pogadanka dotycząca bezpieczeństwa w szkolnych autobusach |
brak wypadków |
pogadanka |
wychowawcy, pracownicy świetlicy |
lekcje wychowawcze |
B. Spica B. Karczyńska |
zachowanie w autobusie i podczas wsiadania do autobusu |
obserwacja |
B. Karczyńska kierownik świetlicy |
Cel: Poprawa warunków fizycznych szkoły.
Kryterium sukcesu: 80% postawionych zadań zostanie
wykonanych.
Zadanie |
Kryterium sukcesu |
Metody realizacji terminy |
Wykonawcy |
środki |
Odpowiedz., termin, osoba |
Co wskaże? |
Jak sprawdzimy? |
Kto i kiedy sprawdzi? |
Likwidacja lub zmiana lokalizacji palarni. |
80% |
- ankieta śCo wpływa na moje samopoczucie w szkole"
(XI2000) -pogadanki na temat szkodliwości palenia (II półrocze 2000/01) |
- pielęgniarka szkolna - liderzy zespołów przedmiotowych -
wośni |
- zakup wentylatora - zakup farb |
Szkolny Zespół Promocji Zdrowia, pielęgniarka szkolna (II
2001) |
Procent realizacji zadania: zmniejszenie się ilości osób
palących |
Poprawa zdrowia |
Koordynatorzy Zespołu Promocji Zdrowia: B. Spica E.
Krieger |
Wymiana oświetlenia w szkole |
100 % |
- pomiar oświetlenia - udział w konkursie śCenna
energia" - zebrania z rodzicami (rok szk. 2000/01) - poszukiwanie sponsorów
(rok szk. 2000/01) |
- Fundacja śPartnerstwo dla środowiska" Kraków -
wymiana jednej lampy w sali na koszt klasy - sponsorzy |
-dotacje (projekt śCenna energia") -wymiana jednej
lampy w sali na koszt klasy - sponsorzy |
Dyrektor szkoły (III/IV 2001) |
Procent realizacji zadania: zmiana sposobu oświetlenia
pomieszczeń szkolnych |
Dokumentacja przebiegu prac |
Dyrektor szkoły G. Klauza Fundacja śPartnerstwo dla
środowiska' |
Wygospodarowanie pomieszczenia do zajęć zespołu
korekcyjnego -kompensacyjnego. |
80% |
- ankieta śCo wpływa na moje samopoczucie w szkole"
(XI2000) - spotkanie nauczycieli kl. 1-111(12001) - ustalenie sposobu realizacji
zadania |
-nauczyciele: S. Sikora kl. I J. Kulesza kl. II M. Branka
kl. III -koordynatorzy zespołu Promocji Zdrowia |
-zakup farb -położenie wykładziny |
Koordynatorzy zespołu Promocji Zdrowia (II2001) |
Poprawa warunków prowadzenia zajęć zespołu wyrównawczego |
Obserwacja, dyskusja |
Koordynatorzy zespołu Promocji Zdrowia B. Spica E.
Krieger (II2001) |
Poprawa wyglądu zewnętrznego budynku. odnowienie elewacji. |
100% |
- ustalenie harmonogramu robót: współpraca z UMiG w Czersku, architektem (rok szk. 2000/01) |
Dyrektor szkoły G. Klauza, Urząd Miasta i Gminy Czersk |
- zgodnie z kosztorysem |
Dyrektor szkoły, przedstawiciel UMiG Czersk |
Odnowiona elewacja. |
Dokumentacja przebiegu prac (zdjęcia budynku przed i po wykonaniu prac) |
Dyrektor szkoły G. Klauza |
Cel: Wprowadzenie na stałe do praktyki szkolnej aktywnych
metod i form nauczania.
Kryterium sukcesu: 80% nauczycieli stosuje aktywne metody i
formy pracy.
Zadanie |
Kryterium sukcesu |
Metody realizacji terminy |
Wykonawcy |
środki |
Odpowiedz., termin, osoba |
Co wskaże? |
Jak sprawdzimy? |
Kto i kiedy sprawdzi? |
Wprowadzanie projektów międzyprze-dmiotowych |
uczniowie pracują metodą projektów |
spotkania zespołów przedmiotowych; omówienie projektów
(cały rok) |
nauczyciele |
lekcje, projekty |
liderzy przedmiotowi, autorzy projektów |
prace uczniów |
prezentacja (sposób) projektu |
autor projektu (nauczyciele) |
Udział nauczycieli w szkoleniu śAktywizujące formy pracy z
uczniem" |
60% nauczycieli uczestniczy w kursie |
kurs: śAktywizujące formy pracy z uczniem" |
edukator, wicedyrektor M. Talewski |
papier, ksero, sale |
wicedyrektor M. Talewski (luty) |
sposób prowadzenia zajęć |
lista osób |
M. Talewski |
Wykorzystanie aktywnych form i metod nauczania na różnych
zajęciach |
uczniowie pracują według nowych metod |
lekcje, spotkania, wycieczki, konkursy, koła |
nauczyciele, uczniowie |
lekcje, spotkania, wycieczki |
nauczyciele, wicedyrektorzy, zespół do spraw Promocji
Zdrowia |
praca z uczniami metodami aktywizującymi |
hospitacje, udział w spotkaniach |
dyrekcja (cały rok) |
Opracowanie: Opracowanie
G. Klauza - dyrektor szkoły
E. Krieger, B. Spica - szkolni koordynatorzy
M. Narloch - pielęgniarka szkolna
D. Szlachcikowska - nauczyciel przyrody
E. Pruszak - nauczyciel wych. fizycznego
D. Oksentowicz - opiekun SU
E. Rutkowska, B. Sobczak - nauczycielki klas I-III
Deklarację dotyczącą realizacji projektu,,Szkoła Promująca Zdrowie"
podpisaliśmy 24 listopada 2000 roku.
W trakcie czteroletniej przynależności do Sieci Szkół Promujących Zdrowie na
bieżąco prowadziliśmy, monitoring naszych działań. Robiliśmy wszystko, co
dotychczas, ale jeszcze większy niż przedtem kładliśmy nacisk na podwyższanie
poziomu wiedzy prozdrowotnej w naszej szkole. Dzięki przynależności do Sieci
Szkół Promujących Zdrowie narodziły się w naszej szkole nowe, ogromne
przedsięwzięcia.
Do nich należą:
- Wprowadzono liczne programy i innowacje o tematyce
prozdrowotnej
- I, II i III Dzień Zdrowia pod hasłem: ,,Zdrowie to Twój
wielki skarbś, który odbył się z inicjatywy przyrodników. Dzień Zdrowia jest
formą prezentacji w ramach projektu:,,Odżywianie, a Zdrowie". Co roku projekt
zostaje wzbogacony o nowe elementy prozdrowotne.
- Festyn sportowo - rekreacyjny, promujący zdrowy styl życia.
Został on na stałe wpisany w grafik imprez szkolnych. W festynie uczestniczą
uczniowie, rodzice oraz zaproszeni goście.
- ścieżka prozdrowotna - staramy się, aby treści tej ścieżki
docierały do wszystkich uczniów, również w klasach I - III. Na bieżąco
dokonujemy ewaluacji zadań do realizacji w ramach programu ścieżki.
- W klasach staramy się, aby uczniowie mieli dopasowane
krzesła i ławki do swojego wzrostu. Wszystkie ławki zostały ponumerowane.
- W każdej klasie
znajduje się miara do mierzenia wzrostu uczniów.
- Dużo uczniów korzysta z dożywiania w szkole. W jadłospis
zostały częściej włączone owoce, warzywa, jogurty.
- Uczniowie klas III w ramach programu:,,Powszechna nauka
pływania? wyjeżdżają na basen. Uczestniczą w nauce pływania.
- Uczniowie klas I - III jedną przerwę poświęcają na wspólne z
wychowawcą śniadanie w klasie.
- Uczniowie uczestniczą w zajęciach sportowych w ramach UKS,
SKS.
- Edukacja żeglarska - objęte szkoleniem żeglarskim klasy II i
III (łącznie 9 klas).
- Często uczniowie uczestniczą w spotkaniach profilaktyki.
- Klasy I objęte są programem prewencyjnym: ,POPOś
- Uczennice klas szóstych uczestniczą w spotkaniach:,,Czas
przemianś
Aktywność nauczycieli naszej szkoły w dziedzinie dokształcania i
podnoszenia swoich kwalifikacji jest bardzo duża. Bardzo wielu nauczycieli
ukończyło szkolenia, które są przydatne w codziennej pracy, a związane z
edukacją prozdrowotną. W związku z przynależnością do Sieci Szkół Promujących
Zdrowie ta tematyka cieszy się ogromnym zainteresowaniem nauczycieli. Nasi
pracownicy w dużych grupach odbyli szkolenia w zakresie:
- Diagnozowania dysleksji
- Profilaktyki uzależnień
- Onkologicznej edukacji zdrowotnej
- Udzielania pierwszej pomocy
- Diagnozy pedagogicznej
Bardzo
prężnie działa u nas Wewnątrzszkolne Doskonalenia Nauczycieli w ramach, którego
odbyły się liczne szkolenia w związku z przynależnością do Sieci Szkół
Promujących Zdrowie. Oto niektóre z nich:
- Szkoła w Sieci Szkół Promujących Zdrowie - RP szkoleniowa
- Profilaktyka oparzeń - jak przygotować godzinę wychowawcząś-
- referat na RP
- Aktywizujące metody nauczania - kurs
- Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach - RP szkoleniowa
prowadzona przez lekarza
- Budowanie szkolnego programu profilaktyki - kurs
- Agresja w szkole - kurs
- Realizacja ścieżek i projektów w nauczaniu szkolnym - kurs
- Analiza wyników badań dotyczących zagrożeń występujących
wśród uczniów klas I - III szkoły podstawowej - referat
- Zagrożenia i patologia zachowań dzieci i młodzieży
- Współpraca ze środowiskiem
Wiedza zdobyta na szkoleniach przyczyniła się do
podniesienia poziomu pracy szkoły. Przykładami tych pozytywnych skutków może
być:
- wprowadzenie szkoły do Sieci Szkół Promujących Zdrowie
- opracowanie ścieżek dydaktycznych
- opracowanie szkolnego Programu Profilaktyki
- wprowadzenie do praktyki szkolnej projektów edukacyjnych
- wprowadzanie przez nauczycieli aktywizujących metod
nauczania
- zaktywizowanie rodziców i włączenie ich w proces
wychowawczy i dydaktyczny
Dnia 20 marca 2003 roku szkolni koordynatorzy Sieci Szkół Promujących
Zdrowie uczestniczyli w Gdańsku w konferencji.
Temat spotkania brzmiał: "Edukacja prozdrowotna i promocja
zdrowia w szkole". Cenną informacją dla nas było to, że nadal pozostajemy w
sieci szkół promujących zdrowie. Powinniśmy jednak dokonać ewaluacji naszych
dotychczasowych, trzyletnich działań. Przystępując do Sieci Szkół Promujących
Zdrowie dokonaliśmy diagnozy wstępnej, podstawowej. Produktem diagnozy była
lista problemów, wymagających rozwiązania.
Lista ta pozwoliła wybrać problem priorytetowy:
- Poprawa stanu higieniczno - sanitarnego szkoły,
- Podniesienie świadomości zdrowego stylu życia.
Określiliśmy kilka celów oraz kryteria ich sukcesu:
- Poprawa warunków fizycznych szkoły
Kryterium sukcesu: 90 % postawionych zadań zostanie wykonanych
- Promowanie stylu zdrowego odżywiania się
Kryterium sukcesu: Dobre samopoczucie dzieci, umiejętność
wyboru zdrowych posiłków
- Wprowadzenie na stałe do praktyki szkolnej aktywnych metod i
form pracy
Kryterium sukcesu: 80 % nauczycieli stosuje aktywne metody i
formy pracy
- Dbanie o bezpieczeństwo własne i innych
Kryterium sukcesu: Dzieci czują się w szkole oraz w drodze
do i ze szkoły bezpieczne
Zadania, które zostały wykonane oraz sposób ich wykonania,
kryteria sukcesu i korzyści z tego płynące przedstawiamy w poniższych tabelach.
Opracowanie:
Bożena Spica - szkolny koordynator Sieci Szkół Promujących
Zdrowie.
E. Pruszak - nauczyciel wychowania fizycznego
D. Szlachcikowska śnauczyciel przyrody
Uczniowie Samorządu Uczniowskiego
M. Narloch - pielęgniarka szkolna
B. Sobczak - nauczyciel kl. I-III
WNIOSKI
Ocena zadań realizowanych w ramach projektu "Szkoła
Promująca Zdrowie" w latach 2000 - 2004.
Cel: Poprawa warunków fizycznych szkoły.
Kryterium sukcesu - 90% zadań zostało wykonanych.
Wykonane zadanie |
Kryterium sukcesu |
Metody realizacji |
Sposób wykonania zadania |
Korzyści |
Likwidacja palarni |
100% |
- ankiety, - pogadanki |
Palarnia została
zlikwidowana |
- zmniejszenie ilości palących nauczycieli - zyskanie jednego
pomieszczenia i przeznaczenie go na magazyn |
Wymiana oświetlenia w szkole |
100% |
- sukces w konkursie,,Cenna energiaś, otrzymanie dotacji w
wysokości 3 500 zł. - znalezienie licznych sponsorów - włączenie się rodziców |
Wymiana oświetlenia w całej szkole |
- poprawa oświetlenia w salach lekcyjnych i innych
pomieszczeniach - mniejsze zużycie energii - poprawa estetyki pomieszczeń - zmniejszenie szkodliwego działania na zdrowie ( wzrok) |
Wygospodarowanie pomieszczenia do zajęć zespołu
korekcyjno-kompensacyjnego. |
100% |
- ankieta, - spotkania nauczycieli klas I śIII, - wykonanie zadania przez wośnych szkoły |
Przygotowanie nowego pomieszczenia do zajęć. Remont pomieszczenia. |
- poprawa warunków prowadzenia zajęć zespołu
wyrównawczego, - łatwiejsze ułożenie planu lekcji w klasach I śIII |
Poprawa wyglądu zewnętrznego budynku. Odnowienie elewacji. |
100% |
- pozyskiwanie pieniędzy ( współpraca z Urzędem Gminy w
Czersku) - ustalenie harmonogramu robót |
Odnowienie elewacji. Dodatkowo: wymiana niektórych okien. |
- poprawa estetyki szkoły - ocieplenie budynku - wymiana okien w niektórych pomieszczeniach - zagospodarowanie terenu wokół szkoły- stworzenie
Szkolnej Ostoi Przyrody. |
Wymiana okien w szkole |
100 % |
- współpraca z Urzędem Gminy w Czersku - szukanie sponsorów |
Wymiana okien w całej szkole |
- poprawa estetyki szkoły - mniejsze zużycie energii - poprawa estetyki pomieszczeń - cieplej w klasach i innych pomieszczeniach szkolnych |
Cel: Promowanie stylu zdrowego odżywiania się.
Kryterium sukcesu - Dobre samopoczucie dzieci, umiejętność
wyboru zdrowych posiłków.
Wykonane zadanie |
Kryterium sukcesu |
Metody realizacji |
Sposób wykonania zadania |
Korzyści |
Wspólne spożywanie śniadań nauczyciela z uczniami. |
90% |
- pogadanki, spotkania z rodzicami - uczniowie przynoszą śniadanie do szkoły - jedna przerwa to przerwa typowo śniadaniowa |
Uczniowie spożywają śniadanie z wychowawcą |
- uczniowie zjadają śniadanie, - uczą się higieny przygotowywania i spożywania posiłków, - nauczyciel rozpoznaje środowisko swojego ucznia, jego
dom rodzinny - |
Wartości odżywcze spożywanych produktów. |
Wybór zdrowej żywności. |
- pogadanki, - projekt: ,,Odżywianie, a Zdrowie", - programy autorskie, - realizacja treści ścieżki prozdrowotnej - jadłospis szkolnej stołówki - spotkania ekologiczne pod hasłem ,,Jesteś
tym, co jesz" - raz w tygodniu na lekcjach przyrody uczniowie jedzą
owoce, tzw. "Lekcja owocowa" |
Uczniowie poszerzają wiedzę na temat ilości i jakości
spożywanych produktów. Uczniowie jedzą więcej owoców. |
uczniowie włączają w jadłospis owoce uczestniczą w spotkaniach ekologicznych dokonują wyboru zdrowej żywności dbają o higienę przygotowywania i spożywania posiłków chętnie korzystają z obiadów w stołówce szkolnej chętnie przynoszą i spożywają owoce podczas lekcji
owocowej. |
Higiena i estetyka spożywanych posiłków. |
Właściwa postawa i forma spożywanych posiłków. |
- realizacja tematów na godzinie wychowawczej, - udział w projekcie:,,Odżywianie, a Zdrowie", - zwracanie uwagi na te sprawy w ramach wspólnych śniadań
w klasach I śIII |
Właściwe spożywanie posiłków w stołówce, w klasie, na
wspólnych wyjazdach klasowych |
- uczniowie znają zasady spożywania posiłków, - uczniowie spożywają posiłki zgodnie z zasadami higieny, - umieją estetycznie przygotować i spożywać posiłki, - potrafią estetycznie nakryć stół do wybranego posiłku |
Cel: Wprowadzenie na stałe do praktyki szkolnej aktywnych
metod i form nauczania.
Kryterium sukcesu - 80% nauczycieli stosuje aktywne metody i
formy pracy.
Wykonane zadanie |
Kryterium sukcesu |
Metody realizacji |
Sposób wykonania zadania |
Korzyści |
Wprowadzenie projektów międzyprzedmiotowych. |
Uczniowie pracują aktywnymi metodami |
spotkania zespołów przedmiotowych, - realizacja projektów w ramach wdrażania treści ścieżek
międzyprzedmiotowych |
Uczniowie pracują
metodą projektów. Nauczyciele opracowują nowe projekty. |
-współpraca nauczycieli wielu przedmiotów, zgranie realizacji tych samych treści, w tym samym czasie projekty jako idealna forma realizacji ścieżek integracja zespołu klasowego |
Udział nauczycieli w szkoleniu: "Aktywizujące formy pracy
z uczniem" |
60% nauczycieli
uczestniczyła w kursie |
organizacja kursu w szkole w ramach szkolenia WDN udział nauczycieli w szkoleniu |
Nauczyciele poszerzają wiedzę w zakresie aktywnych form i
metod pracy. |
- nauczyciele zostali wyszkoleni w zakresie aktywizujących
form pracy z uczniem, pracują metodą projektu |
Wykorzystanie aktywnych form i metod nauczania na różnych
zajęciach. |
Uczniowie pracują nowymi metodami |
opracowanie projektów, ewaluacja ścieżek międzyprzedmiotowych wprowadzannie programów i innowacji |
Nauczyciele pracują aktywnymi metodami Nauczyciele opracowują i wdrażają programy i innowacje Nauczyciele są hospitowani pod kątem wdrażanych innowacji |
przenikanie do uczniów tych samych treści, w tym samym
czasie integracja zespołu klasowego wdrażanie licznych programów - podwyższanie jakości pracy
szkoły pozyskiwanie sponsorów do realizacji poszczególnych zadań
zawartych w projekcie |
Cel: Dbanie o bezpieczeństwo własne i innych.
Kryterium sukcesu - Dzieci czują się w szkole oraz w drodze
do i ze szkoły bezpieczne.
Wykonane zadanie |
Kryterium sukcesu |
Metody realizacji |
Sposób wykonania zadania |
Korzyści |
Ankieta dotycząca bezpieczeństwa. |
Uzyskanie dużej
liczby danych |
przygotowanie ankiety przeprowadzenie ankiety opracowanie wyników wyciągnięcie wniosków |
Przeprowadzenie ankiety |
rozpoznanie problemów, zastosowanie środków zapobiegawczych, unikanie sytuacji niebezpiecznych śkonfliktowych,
agresywnych zwiększenie bezpieczeństwa uczniów na terenie szkoły i
poza nią |
Spotkanie z policjantem odnośnie bezpieczeństwa na drodze. |
Znajomość zasad
ruchu drogowego i bezpiecznego poruszania się po drodze |
spotkania prelekcje konkursy egzaminy |
spotkania z policjantem spotkania z pedagogiem udział w konkursach plastycznych o tej tematyce zdawanie egzaminu na karę rowerową przez uczniów klas IV - udział uczniów w Turnieju Wiedzy o
Bezpieczeństwie Ruchu Drogowego |
wzrost szacunku do policjantów sukcesy uczniów w konkursach zwiększenie bezpieczństwa uczniów w szkole i poza nią uzyskiwanie karty rowerowej |
Pogadanka dotycząca bezpieczeństwa w szkolnych autobusach. |
Brak wypadków wśród dojeżdżających uczniów |
pogadanka z wychowawcą klasy pogadanki z pracownikami świetlicy pogadanki z pedagogiem szkolnym |
Obserwacja zachowania się uczniów w autobusie i na
przystanku Wyciąganie z tego wniosków |
bezpieczny dojazd uczniów do szkoły wzrost świadomości uczniów na temat ich bezpieczeństwa |
ZALECENIA I REKOMENDACJE DO DALSZEJ PRACY
Po dokonaniu ewaluacji przyjęliśmy następujące zadnia do
realizacji w ramach Projektu Szkoła Promująca Zdrowie w latach 2004 - 2006.
Cel: Poprawa warunków fizycznych szkoły.
- Modernizacja pozostałych łazienek na I i II piętrze,
- Wymiana podłogi w sali nr 40
- Pozyskiwanie sponsorów na dalszą modernizację pomieszczeń
szkolnych
Cel: Promowanie stylu zdrowego odżywiania się.
- Coroczna organizacja Dnia Zdrowia w szkole.
- Zmiana asortymentu sprzedawanego w sklepiku szkolnym ś
likwidacja niektórych towarów, zastąpienie ich produktami zdrowymi,
ekologicznymi.
- Zapewnienie uczniom wody mineralnej w klasach, w miesiącach:
V, VI, IX, X.
- Pozyskiwanie kolejnych sponsorów w ramach dożywiania dzieci
w szkole.
- Zawieranie umów z rodzicami dotyczących włączania do II
śniadania w szkole owoców.
- Zwiększenie aktywności ruchowej uczniów.
Cel: Wprowadzenie na stałe do praktyki szkolnej aktywnych
metod i form nauczania.
- Wprowadzanie projektów międzyprzedmiotowych w ramach realizacji
treści ścieżki prozdrowotnej.
- Częstsze wprowadzanie metody projektu w klasach I - III.
- Doskonalenie programów i innowacji o tematyce prozdrowotnej.
- Wprowadzanie nowych programów o tematyce prozdrowotnej.
- Doskonalenie nauczycieli w zakresie aktywnych metod i form
pracy.
- Umiejętność dzielenia się swoją wiedzą i umiejętnościami z
innymi pracownikami szkoły - udostępnianie scenariuszy, konspektów zajęć,
projektów innym nauczycielom.
Cel: Dbanie o bezpieczeństwo własne i innych.
- Udział uczniów klas I w prewencyjnym programie:,,POPOś
- Pogadanki z pedagogiem szkolnym.
- Uaktywnienie telefonu zaufania.
- Współpraca wychowawcy klasy z domem rodzinnym.
- Dbałość o higienę psychiczną uczniów
Szkoła Podstawowa nr 1, im. J. Korczaka w Czersku od wielu lat aktywnie
pracuje w zakresie promocji zdrowia. Priorytetem, który dzisiaj wyróżnia szkołę
jest jej przynależność do Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Realizacja Projektu
Szkoła Promująca Zdrowie wpływa w znacznym stopniu na podwyższenie jakości
pracy szkoły oraz poprawia wizerunek szkoły w środowisku. Charakterystycznymi
cechami szkoły , jaką stworzyliśmy jest współdziałanie z rodzicami i
społecznością lokalną.
Uczestnictwo w Projekcie Szkoła Promująca Zdrowie przyniosło
wiele korzyści wszystkim uczestnikom:
Uczniom:
- lepsze warunki nauki
- ciekawsze formy i metody zdobywania wiedzy
- poznanie treści edukacji prozdrowotnej
- dodatkowe umiejętności
Rodzicom:
- satysfakcję z sukcesów dzieci
- współudział w tworzeniu szkoły
- współpracę z dziećmi przy realizacji zadań
- wpływ na ofertę edukacyjną szkoły
- kreowanie bazy szkoły
- poznanie dzieci
Nauczycielom:
- doskonalenie umiejętności
- podniesienie kwalifikacji
- wymiana doświadczeń
- ulepszenie własnego warsztatu pracy
- doskonalenie pracy zespołowej
Lista ta nie jest
zamknięta, gdyż można dopisywać do niej wiele pozycji uwzględniając inne
aspekty i obszary działalności szkoły.
W ostatnich zdaniach pragnę podkreślić, że jesteśmy bardzo dumni i zadowoleni z
przynależności do Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Uważam, że zrobiliśmy
ogromny krok w kierunku promocji zdrowia w naszej szkole. Mamy jeszcze dużo
planów w tym zakresie i liczę, że nadal przy tak ogromnym zaangażowaniu całej
społeczności szkolnej i lokalnej uda nam się je zrealizować.
Opracowanie:
G. Klauza - dyrektor szkoły
B. Spica, E. Krieger - szkolni koordynatorzy
D. Szlachcikowska - nauczyciel przyrody
M. Narloch - pielęgniarka szkolna
E. Pruszak - nauczyciel wych. fizycznego
U. Ossowska - przewodnicząca Rady Rodziców
Uczniowie - przedstawiciele S U
Załączniki:
Program ścieżki Prozdrowotnej dla klas IV-VI.
Program edukacji prozdrowotnej w nauczaniu zintegrowanym.
|
|
Podręczniki |
|
Dla rodzica |
|
Nasze Konkursy |
|
|