II Szkolny Dzień Zdrowia pod hasłem:
"Zdrowie to twój wielki skarb"
Termin: 30 kwietnia 2003 r
Organizatorzy: B. Spica, D. Szlachcikowska, E. Pruszak
Realizacja i udział : klasy IV i V
Cele:
- stwarzanie warunków oraz kształtowanie motywacji, wiedzy
i umiejętności zdrowego stylu życia,
- podejmowanie wszelkich działań i inicjatyw na rzecz zdrowia własnego i innych
- znaczenie ruchu i właściwego wypoczynku w życiu człowieka.
Tematy i zagadnienia realizowane w czasie Szkolnego Dnia Zdrowia:
- Produkty sprzyjające naszemu zdrowiu.
- Pokarmy niezbędne dla naszego organizmu i ich właściwości.
- Czy to co jest smaczne , zawsze jest zdrowe? Żywność a konserwanty.
- Estetyczne nakrywanie stołu, zachowanie podczas spożywania posiłków.
- Ruch źródłem sprawności i prawidłowych czynności organizmu oraz ciekawe formy spędzania wolnego czasu.
Prezentacja grupy I
Temat: Produkty sprzyjające naszemu zdrowiu.
Ludzie często chorują z powodu złego odżywiania. Jedzą mało warzyw i owoców, w których są substancje zwane witaminami. Nasz organizm bardzo potrzebuje witamin ale nie może ich sam wytwarzać. Dlatego każdego dnia powinniśmy jeść owoce i warzywa bo to prawdziwe magazyny witamin.
Zaprosiłam do nas witaminy: A, B, C i D, dlatego, że są one najważniejsze . Bez nich nie będziecie ani zdrowi, ani weseli, ani nie będziecie się mogli dobrze uczyć. Przeprowadzę z nimi wywiad. Posłuchajcie, a dowiecie się , jakie mają znaczenie dla naszego organizmu i gdzie je można spotkać:
Wywiad:
- Witam panie! -Dzień dobry !
- Nasze ciało i umysł stale trzeba odżywiać, bo rośniemy i rozwijamy się.
- Musicie więc jeść owoce, warzywa, nabiał, mięso, ryby, które my witaminy wzbogacamy.
- Na czym to polega?
- Spróbujemy to wam wytłumaczyć.
- Poproszę witaminę A.
- Znajdziecie mnie w marchewce, jajkach, mleku i żółtych owocach np. bananach. Zapewniam wam dobry wzrok i zdrowie skóry, chronię waszą wątrobę przed toksynami, czyli truciznami.
- A witamina B ?
- Jak będziecie jedli ryż, sery, orzeszki ziemne, zielonolistne warzywa, czyli kapusta, sałata, szpinak, oraz ryby, wątróbkę a jeszcze do tego pili mleko to dostarczycie swojemu organizmowi dużą porcję witaminy B. Najprościej mówiąc zapewnia ona właściwą pracę mózgu, ma wpływ na wzrost i pomaga w trawieniu pokarmów.
- Gdy byłam przeziębiona, mama dawała mi witaminę C, powiedz dlaczego?
- Witamina C uodparnia wasz organizm, to znaczy że potrafi on się bronić przed wirusami i bakteriami chorobotwórczymi. Dzięki niej wzrasta wasza siła a zmniejsza się zmęczenie. Więc jeśli nie chcecie się przeziębić to jedzcie dużo witaminy C, którą znajdziecie w cytrynach , owocach kiwi, pomarańczach, grejpfrutach. Występuje także w pomidorach, papryce, natce pietruszki.
- A co ma do powiedzenia witamina D?
- Witamina D dba o wasze kości i zęby, a znajdziecie ją w mleku, rybach i maśle. Brak tej witaminy może spowodować u dzieci krzywicę a u dorosłych rozmiękanie kości.
- Dziękuję za te ważne informacje. Czy są jeszcze inne witaminy?
- Tak, oprócz nas są jeszcze witaminy E, K,H, F też bardzo ważne i potrzebne, których źródłem są głównie owoce i warzywa.
- Więc pamiętajcie, musicie codziennie dostarczyć waszemu organizmowi wszystkich witamin, a będziecie w świetnej formie!
Ponieważ owoce i warzywa są bogactwem witamin i należy je jeść każdego dnia, przygotowaliśmy dla was degustację soków, owoców i surówek, na którą serdecznie zapraszamy.
Prezentacja grupy II
Temat: Pokarmy niezbędne dla naszego organizmu i ich właściwości.
Ruch i pobyt na świeżym powietrzu pobudza nasz apetyt. Musimy dostarczyć organizmowi energii. Jednak nie wszystko co jest smaczne jest zdrowe. Pokarmy , które zjadamy powinny zawierać odpowiednią ilość substancji odżywczych: białek , cukrów, tłuszczów, błonnika, witamin i soli mineralnych.
Nasza grupa ustaliła jakie znaczenie dla zdrowia mają wymienione składniki odżywcze oraz w jakich produktach się znajdują . Pominiemy witaminy, gdyż o nich mówiła już grupa I.
Prezentacja przy pomocy planszy
Znaczenie tych niewidocznych składników odżywczych przedstawiliśmy na planszy.
Cukry, czyli węglowodany - to najważniejszy składnik energetyczny w życiu człowieka. Ich źródłem są głównie produkty pochodzenia roślinnego, zwłaszcza kasze, płatki zbożowe, makarony oraz produkty pochodzenia zwierzęcego : mleko a także owoce i warzywa : groch , fasola i ziemniaki.
Tłuszcze - są źródłem energii potrzebnej organizmowi. Występują w maśle, oleju roślinnym, mleku, rybach i mięsie.
Nadmiar cukrów i tłuszczów jest odkładany w organizmie w postaci tkanki tłuszczowej i wywołuje otyłość i liczne choroby.
Białka - to podstawowy materiał budulcowy komórek i tkanek naszego organizmu, takich jak kości i mięśni. Nasz organizm nie potrafi gromadzić zapasów białka, dlatego musimy je uzupełniać systematycznie. Toteż każdy posiłek powinien zawierać co najmniej jeden z następujących produktów: mięso, ryby, jaja i sery.
Sole mineralne - pełnią rolę budulcową i regulującą. Szczególną rolę odgrywają wapń, żelazo i sól oraz fosfor i magnez. Składniki te występują w nabiale, warzywach liściastych i strączkowych ,chlebie razowym, wołowinie.
Błonnik - jest cukrem, który nie jest przez organizm strawiony, ale niezbędny ponieważ reguluje proces trawienia, pobudza go i zapobiega zaparciom. Znajduje się w zbożach, owocach i warzywach głównie strączkowych.
Skonstruowaliśmy również piramidę zdrowego odżywiania, jej kształt i zawartość półek wskazuje jakich pokarmów mamy jeść najwięcej a jakich mniej. Zależy to oczywiście od zawartości niewidocznych substancji odżywczych.
Przygotowaliśmy dla was degustację zdrowych, pełnych wartości odżywczych i bardzo estetycznych kanapek. Zapraszamy !
Prezentacja grupy III
Temat: Czy to co jest smaczne, zawsze jest zdrowe? Żywność a konserwanty.
Koleżanki pokazały nam jak ruch i muzyka pomagają nam się zrelaksować, odpocząć, odstresować. Po takiej rozrywce człowiek myśli o czymś smacznym do picia i jedzenia.
Pójdźmy więc na zakupy.
Proszę zobaczyć co my tu mamy za żywność ( koszyk z zakupami stawia druga osoba z grupy).
- Pepsi, pyszny, gazowany napój, zobaczmy co zawiera w sobie............
- Sok Kubuś zdrowy i pożywny a jaki owocowy , jest bez konserwantów.
- Chipsy (otwiera i wącha) jak apetycznie pachną, zawierają.......
- Chrupki jakie kolorowe, ile zawierają symboli E, pewnie to barwniki.
- Lody -ulubione danie na lato, zawierają.......
- Płatki zbożowe z dodatkiem mleka dostarczają białka, witamin i ......
- Cukierki dobre o każdej porze, zawierają .....
- Ciasto w proszku, mamie na pewno uda się je zrobić tak jak na opakowaniu. Wygląda apetyczne, zawiera.......
Prawie każdy z kupionych produktów zawiera składniki oznaczone literą E. Czy zastanawialiście się co ten symbol oznacza? Otóż są to substancje chemiczne, czyli wyprodukowane w laboratorium. Dodawane są do żywności po to aby miała intensywniejszy smak, zapach, barwią cukierki i napoje, przedłużają świeżość produktu, powodują pulchność pieczywa, poprawiają strukturę.
Na planszy dokonaliśmy podziału sztucznych dodatków:
Barwniki - E 100 do E 199
Środki utrwalające - E 200 do E 299
Przeciwutleniacze - E 300 do E 399
Środki polepszające strukturę - E 400 do E 499
Eksperyment
Chcę was przekonać, że im bardziej przetworzona i "wzbogacona" dodatkami chemicznymi żywność, tym intensywniejszy ma zapach i lepszy smak, a jak długo jest świeża. Dużo ludzi lubi zupę "gorący kubek", jej zapach roznosi się intensywnie, nęci nasz nos i pobudza apetyt. Czy zastanawialiście się kiedyś dlaczego tak wspaniale i apetycznie pachnie oraz wygląda ? Otóż zawiera w sobie barwniki, wzmacniacze smaku sztuczny aromat i konserwanty. Porównajmy "gorący kubek-pomidorową" z zupą domową ...................
Słuszne jest więc zdanie " Bardziej nęci więcej chemii" ale wy nie ulegajcie temu "niezdrowemu" powiedzeniu.
Niektóre z przedstawionych na planszy sztucznych dodatków mogą być szkodliwe dla zdrowia. Powodują:
- alergię
- astmę
- zaburzenia pracy żołądka
- nadpobudliwość, głównie u dzieci
- są rakotwórcze
Dla dobra waszego organizmu czytajcie etykiety, zwracajcie uwagę na to aby kupować produkty jak najmniej nafaszerowane dodatkami chemicznymi.
Prezentacja grupy IV
Temat : Estetyczne nakrywanie stołu i kultura spożywania posiłków.
Zabawy i gry zespołowe, w których obowiązują określone reguły, to doskonała forma aby poznać kolegów, nauczyć się wspólnej zabawy i wspólnej odpowiedzialności za wynik.
Stołówka to miejsce w szkole, gdzie wspólnie spożywamy obiady. Tam też należy przestrzegać przyjętych zasad i dobrych obyczajów. Świadczy to o naszej kulturze
i szacunku dla osób z którymi przebywamy.
Nie wolno więc swoim zachowaniem przy stole budzić odrazy. Nie należy:
- mlaskać
- mówić z pełnymi ustami
- cmokać
- pluć pestek
- jeść olbrzymich kęsów
Nasz organizm wymaga, aby spożywać pokarmy powoli, dokładnie, cicho i ze smakiem. Należy pamiętać o umyciu rąk przed i po jedzeniu.
Spożywanie posiłków jest o wiele przyjemniejsze przy ładnie nakrytym stole i estetycznie podanych potrawach.
Przygotowaliśmy estetycznie nakryty stół, do którego zaprosiliśmy naszych nauczycieli.
Popatrzcie:
- nakryliśmy go białym obrusem,
- rozstawiliśmy jednakowe i potrzebne do posiłku naczynia
- prawidłowo ułożyliśmy sztućce
- udekorowaliśmy stół fantazyjnie złożonymi serwetkami
- nastrój podczas posiłku wytworzą zapalone pływające w wodzie świece oraz bukiet kwiatów
Zauważyliście chyba, że wszystkie pokarmy, które przygotowaliśmy do degustacji są nie tylko zdrowe, ale też apetycznie podane. Myślę, że każdy z was w czasie degustacji będzie potrafił zaprezentować wysoką kulturę spożywania przygotowanych przez nas pokarmów.
Warto mieć na uwadze znane powiedzenie:
"Pokaż, jak jesz, a powiem ci, kim jesteś".
|