Biuletyn Informacji publicznej  Stowarzyszenie Przyjaciół "Jedynki"Szkoła Promująca Zdrowie
   GłównaPocztaE–podręcznikiGoogle AppsOffice 365E-dziennikPlan lekcjiFilm o szkole
Czwartek, 28 marca 2024 r. Brak aktualizacji strony od 571 dni.    
Zdrowie i ekologia
Ekologia
» Ekologia

Szkoła Promująca Zdrowie
» Informacje
» Ocena projektu
» Analiza projektu

Dzień Zdrowia
» Rok 2008
» Rok 2003
» Rok 2004
  - zdjęcia

Dzień Ziemi
» Rok 2004 kl.I-III
» Ekolandia kl.I-III

PCK
» Rok 2003/04
 Szkoła Promujące Zdrowie

II Szkolny Dzień Zdrowia pod hasłem:
"Zdrowie to twój wielki skarb"

Termin: 30 kwietnia 2003 r

Organizatorzy: B. Spica, D. Szlachcikowska, E. Pruszak

Realizacja i udział : klasy IV i V

Cele:

  • stwarzanie warunków oraz kształtowanie motywacji, wiedzy i umiejętności zdrowego stylu życia,
  • podejmowanie wszelkich działań i inicjatyw na rzecz zdrowia własnego i innych
  • znaczenie ruchu i właściwego wypoczynku w życiu człowieka.

Tematy i zagadnienia realizowane w czasie Szkolnego Dnia Zdrowia:

  1. Produkty sprzyjające naszemu zdrowiu.
  2. Pokarmy niezbędne dla naszego organizmu i ich właściwości.
  3. Czy to co jest smaczne , zawsze jest zdrowe? Żywność a konserwanty.
  4. Estetyczne nakrywanie stołu, zachowanie podczas spożywania posiłków.
  5. Ruch źródłem sprawności i prawidłowych czynności organizmu oraz ciekawe formy spędzania wolnego czasu.

Prezentacja grupy I

Temat: Produkty sprzyjające naszemu zdrowiu.

    Ludzie często chorują z powodu złego odżywiania. Jedzą mało warzyw i owoców, w których są substancje zwane witaminami. Nasz organizm bardzo potrzebuje witamin ale nie może ich sam wytwarzać. Dlatego każdego dnia powinniśmy jeść owoce i warzywa bo to prawdziwe magazyny witamin.
    Zaprosiłam do nas witaminy: A, B, C i D, dlatego, że są one najważniejsze . Bez nich nie będziecie ani zdrowi, ani weseli, ani nie będziecie się mogli dobrze uczyć. Przeprowadzę z nimi wywiad. Posłuchajcie, a dowiecie się , jakie mają znaczenie dla naszego organizmu i gdzie je można spotkać:

Wywiad:

  • Witam panie! -Dzień dobry !
  • Nasze ciało i umysł stale trzeba odżywiać, bo rośniemy i rozwijamy się.
  • Musicie więc jeść owoce, warzywa, nabiał, mięso, ryby, które my witaminy wzbogacamy.
  • Na czym to polega?
  • Spróbujemy to wam wytłumaczyć.
  • Poproszę witaminę A.
  • Znajdziecie mnie w marchewce, jajkach, mleku i żółtych owocach np. bananach. Zapewniam wam dobry wzrok i zdrowie skóry, chronię waszą wątrobę przed toksynami, czyli truciznami.
  • A witamina B ?
  • Jak będziecie jedli ryż, sery, orzeszki ziemne, zielonolistne warzywa, czyli kapusta, sałata, szpinak, oraz ryby, wątróbkę a jeszcze do tego pili mleko to dostarczycie swojemu organizmowi dużą porcję witaminy B. Najprościej mówiąc zapewnia ona właściwą pracę mózgu, ma wpływ na wzrost i pomaga w trawieniu pokarmów.
  • Gdy byłam przeziębiona, mama dawała mi witaminę C, powiedz dlaczego?
  • Witamina C uodparnia wasz organizm, to znaczy że potrafi on się bronić przed wirusami i bakteriami chorobotwórczymi. Dzięki niej wzrasta wasza siła a zmniejsza się zmęczenie. Więc jeśli nie chcecie się przeziębić to jedzcie dużo witaminy C, którą znajdziecie w cytrynach , owocach kiwi, pomarańczach, grejpfrutach. Występuje także w pomidorach, papryce, natce pietruszki.
  • A co ma do powiedzenia witamina D?
  • Witamina D dba o wasze kości i zęby, a znajdziecie ją w mleku, rybach i maśle. Brak tej witaminy może spowodować u dzieci krzywicę a u dorosłych rozmiękanie kości.
  • Dziękuję za te ważne informacje. Czy są jeszcze inne witaminy?
  • Tak, oprócz nas są jeszcze witaminy E, K,H, F też bardzo ważne i potrzebne, których źródłem są głównie owoce i warzywa.
  • Więc pamiętajcie, musicie codziennie dostarczyć waszemu organizmowi wszystkich witamin, a będziecie w świetnej formie!
Ponieważ owoce i warzywa są bogactwem witamin i należy je jeść każdego dnia, przygotowaliśmy dla was degustację soków, owoców i surówek, na którą serdecznie zapraszamy.

Prezentacja grupy II

Temat: Pokarmy niezbędne dla naszego organizmu i ich właściwości.

    Ruch i pobyt na świeżym powietrzu pobudza nasz apetyt. Musimy dostarczyć organizmowi energii. Jednak nie wszystko co jest smaczne jest zdrowe. Pokarmy , które zjadamy powinny zawierać odpowiednią ilość substancji odżywczych: białek , cukrów, tłuszczów, błonnika, witamin i soli mineralnych.
    Nasza grupa ustaliła jakie znaczenie dla zdrowia mają wymienione składniki odżywcze oraz w jakich produktach się znajdują . Pominiemy witaminy, gdyż o nich mówiła już grupa I.

Prezentacja przy pomocy planszy

    Znaczenie tych niewidocznych składników odżywczych przedstawiliśmy na planszy.
Cukry, czyli węglowodany - to najważniejszy składnik energetyczny w życiu człowieka. Ich źródłem są głównie produkty pochodzenia roślinnego, zwłaszcza kasze, płatki zbożowe, makarony oraz produkty pochodzenia zwierzęcego : mleko a także owoce i warzywa : groch , fasola i ziemniaki.
Tłuszcze - są źródłem energii potrzebnej organizmowi. Występują w maśle, oleju roślinnym, mleku, rybach i mięsie.
Nadmiar cukrów i tłuszczów jest odkładany w organizmie w postaci tkanki tłuszczowej i wywołuje otyłość i liczne choroby.

Białka - to podstawowy materiał budulcowy komórek i tkanek naszego organizmu, takich jak kości i mięśni. Nasz organizm nie potrafi gromadzić zapasów białka, dlatego musimy je uzupełniać systematycznie. Toteż każdy posiłek powinien zawierać co najmniej jeden z następujących produktów: mięso, ryby, jaja i sery.
Sole mineralne - pełnią rolę budulcową i regulującą. Szczególną rolę odgrywają wapń, żelazo i sól oraz fosfor i magnez. Składniki te występują w nabiale, warzywach liściastych i strączkowych ,chlebie razowym, wołowinie.
Błonnik - jest cukrem, który nie jest przez organizm strawiony, ale niezbędny ponieważ reguluje proces trawienia, pobudza go i zapobiega zaparciom. Znajduje się w zbożach, owocach i warzywach głównie strączkowych.

Skonstruowaliśmy również piramidę zdrowego odżywiania, jej kształt i zawartość półek wskazuje jakich pokarmów mamy jeść najwięcej a jakich mniej. Zależy to oczywiście od zawartości niewidocznych substancji odżywczych.

Przygotowaliśmy dla was degustację zdrowych, pełnych wartości odżywczych i bardzo estetycznych kanapek. Zapraszamy !

Prezentacja grupy III

Temat: Czy to co jest smaczne, zawsze jest zdrowe? Żywność a konserwanty.

    Koleżanki pokazały nam jak ruch i muzyka pomagają nam się zrelaksować, odpocząć, odstresować. Po takiej rozrywce człowiek myśli o czymś smacznym do picia i jedzenia.
Pójdźmy więc na zakupy.
    Proszę zobaczyć co my tu mamy za żywność ( koszyk z zakupami stawia druga osoba z grupy).
  • Pepsi, pyszny, gazowany napój, zobaczmy co zawiera w sobie............
  • Sok Kubuś zdrowy i pożywny a jaki owocowy , jest bez konserwantów.
  • Chipsy (otwiera i wącha) jak apetycznie pachną, zawierają.......
  • Chrupki jakie kolorowe, ile zawierają symboli E, pewnie to barwniki.
  • Lody -ulubione danie na lato, zawierają.......
  • Płatki zbożowe z dodatkiem mleka dostarczają białka, witamin i ......
  • Cukierki dobre o każdej porze, zawierają .....
  • Ciasto w proszku, mamie na pewno uda się je zrobić tak jak na opakowaniu. Wygląda apetyczne, zawiera.......
Prawie każdy z kupionych produktów zawiera składniki oznaczone literą E. Czy zastanawialiście się co ten symbol oznacza? Otóż są to substancje chemiczne, czyli wyprodukowane w laboratorium. Dodawane są do żywności po to aby miała intensywniejszy smak, zapach, barwią cukierki i napoje, przedłużają świeżość produktu, powodują pulchność pieczywa, poprawiają strukturę.

Na planszy dokonaliśmy podziału sztucznych dodatków:
Barwniki - E 100 do E 199
Środki utrwalające - E 200 do E 299
Przeciwutleniacze - E 300 do E 399
Środki polepszające strukturę - E 400 do E 499

Eksperyment

    Chcę was przekonać, że im bardziej przetworzona i "wzbogacona" dodatkami chemicznymi żywność, tym intensywniejszy ma zapach i lepszy smak, a jak długo jest świeża. Dużo ludzi lubi zupę "gorący kubek", jej zapach roznosi się intensywnie, nęci nasz nos i pobudza apetyt. Czy zastanawialiście się kiedyś dlaczego tak wspaniale i apetycznie pachnie oraz wygląda ? Otóż zawiera w sobie barwniki, wzmacniacze smaku sztuczny aromat i konserwanty. Porównajmy "gorący kubek-pomidorową" z zupą domową ...................

    Słuszne jest więc zdanie " Bardziej nęci więcej chemii" ale wy nie ulegajcie temu "niezdrowemu" powiedzeniu.

Niektóre z przedstawionych na planszy sztucznych dodatków mogą być szkodliwe dla zdrowia. Powodują:
  • alergię
  • astmę
  • zaburzenia pracy żołądka
  • nadpobudliwość, głównie u dzieci
  • są rakotwórcze
Dla dobra waszego organizmu czytajcie etykiety, zwracajcie uwagę na to aby kupować produkty jak najmniej nafaszerowane dodatkami chemicznymi.

Prezentacja grupy IV

Temat : Estetyczne nakrywanie stołu i kultura spożywania posiłków.

    Zabawy i gry zespołowe, w których obowiązują określone reguły, to doskonała forma aby poznać kolegów, nauczyć się wspólnej zabawy i wspólnej odpowiedzialności za wynik.
Stołówka to miejsce w szkole, gdzie wspólnie spożywamy obiady. Tam też należy przestrzegać przyjętych zasad i dobrych obyczajów. Świadczy to o naszej kulturze i szacunku dla osób z którymi przebywamy.

Nie wolno więc swoim zachowaniem przy stole budzić odrazy. Nie należy:
  • mlaskać
  • mówić z pełnymi ustami
  • cmokać
  • pluć pestek
  • jeść olbrzymich kęsów
    Nasz organizm wymaga, aby spożywać pokarmy powoli, dokładnie, cicho i ze smakiem. Należy pamiętać o umyciu rąk przed i po jedzeniu. Spożywanie posiłków jest o wiele przyjemniejsze przy ładnie nakrytym stole i estetycznie podanych potrawach.

Przygotowaliśmy estetycznie nakryty stół, do którego zaprosiliśmy naszych nauczycieli.
Popatrzcie:
  • nakryliśmy go białym obrusem,
  • rozstawiliśmy jednakowe i potrzebne do posiłku naczynia
  • prawidłowo ułożyliśmy sztućce
  • udekorowaliśmy stół fantazyjnie złożonymi serwetkami
  • nastrój podczas posiłku wytworzą zapalone pływające w wodzie świece oraz bukiet kwiatów
Zauważyliście chyba, że wszystkie pokarmy, które przygotowaliśmy do degustacji są nie tylko zdrowe, ale też apetycznie podane. Myślę, że każdy z was w czasie degustacji będzie potrafił zaprezentować wysoką kulturę spożywania przygotowanych przez nas pokarmów.
Warto mieć na uwadze znane powiedzenie: "Pokaż, jak jesz, a powiem ci, kim jesteś".
Podręczniki
Wykaz podręczników na nowy rok szkolny 2022/2023.
Oddziały zerowe
Klasy 1-8 (do kupienia)
Dla rodzica
UBEZPIECZENIE UCZNIÓW na rok szkolny 2021/2022
W D Ż
Menu
Komunikaty dyrektora
NAUKA w SP1
DLA RODZICÓW
DLA NAUCZYCIELI
PANEL INFORMACYJNY
DLA ÓSMOKLASISTY

Deklaracja dostępności

Menu obiadowe

Prawo szkolne
O szkole
Czersk i okolice
Stowarzyszenie

SU
ZHP
Pedagog i psycholog
Logopeda
Rzecznik Praw Ucznia
Rycerstwo

Zajęcia pozalekcyjne
Kategorie newsów
Terminarz 2021/2022
Sukcesy i uroczystości

Promocja Zdrowia
Ekologia
Sport
Żeglarstwo
Języki obce i regionalne
Biblioteka
Świetlica

Opracowania n-li
Plan lekcji

Najlepsi uczniowie
Gazetka szkolna
Rozrywka
Różne
Dla ucznia
Regulaminy
Konkursy 2020/2021

Zadania i ćwiczenia:
Zadania interaktywne

Przedmioty
Technika:
Technika (K.Mróz)

Historia:
Historia (M.Talewski)
Nasze Konkursy
Ogólnopolski Konkurs Grafiki Komputerowej "Bezpieczne Wakacje"

REGULAMIN
Wyniki poprzednich edycji konkursu:
rok 2022
rok 2021
rok 2020
rok 2019
rok 2018
rok 2017
rok 2016
rok 2015
rok 2014
rok 2013
rok 2012
rok 2011
rok 2010
rok 2009
rok 2008
rok 2007
rok 2006
80392130 Unikalnych Wizyt
Powered by PHP-Fusion © 2003-2024
Kazimierz Kosecki SP1 Czersk
Theme Designed by: Brimstone