Biuletyn Informacji publicznej  Stowarzyszenie Przyjaciół "Jedynki"Szkoła Promująca Zdrowie
   GłównaPocztaKontaktE–podręcznikiGoogle AppsOffice 365E-dziennikPlan lekcjiFilm o szkole
Czwartek, 29 października 2020 r. WAKACJE za 239 dni.    
Kujon
» czerwiec 2011
» grudzień 2010
» grudzień 2009
» październik 2009
» kwiecień 2005
» marzec 2005
» styczeń-luty 2005
» grudzień 2004
» listopad 2004
» kwiecień 2004
» kwiecień 2002
» marzec 2002
 Gazetka Szkolna "KUJON"
Kujon

Kujon


Wydanie 8
kwiecień 2002




MIESZKAŃCY ZIEMI !

Już po raz drugi piszemy dla Was o obchodach DNIA ZIEMI w naszej szkole. W tym roku przygotowano dla Was mnóstwo atrakcji. Nad przebiegiem obchodów czuwać będą przede wszystkim panie przyrodniczki. Oto szczegółowy program:

  • ogłoszony został konkurs na gazetkę ścienną o tematyce przyrodniczo-ekologicznej, który zostanie rozstrzygnięty na dniach,
  • w klasach V B, VI A i VI D zrealizowany został projekt pod tytułem " Odżywianie a zdrowie". O jego realizacji dowiecie się więcej w ECOWIEŚCIACH,
  • 23 kwietnia został ogłoszony w naszej szkole DNIEM ZDROWIA,
  • będziecie mogli także obejrzeć program artystyczny, który pokażą panie: Bąk i Oerlich 25 kwietnia,
  • do wspólnej zabawy zostaniemy zaproszeni 26 tego miesiąca,
  • podsumowany zostanie kolejny etap konkursu " Złota puszka",
  • ocenione zostaną nasze prace plastyczne na temat: " Dobre rady na odpady".
Mamy nadzieję, że każdy znajdzie coś dla siebie i poprzez zabawę przyswoicie wiele nowych informacji.

KUJONEK


EKOWYWIAD

     Do redakcji "Kujona" zawitała dzisiaj mała polna mysz. Zazwyczaj nie przeprowadzamy wywiadów z gryzoniami ponieważ trudno znaleźć tłumacza, tym razem zrobiliśmy wyjątek, bo temat jest zbyt ważny. Trudu rozmowy podjął się nasz redakcyjny kolega, który prosi o zachowanie anonimowości. Obawia się zbytniej popularności w środowisku polnych myszy. Oto zapis rozmowy.

  • red. Co panią do nas sprowadza?
  • P. M. Bezmyślność człowieka. My polne zwierzęta mamy już dosyć życia w strachu każdej wiosny. Co roku płoną ogromne powierzchnie łąk, pastwisk i przydroży. Rolnikom wydaje się, że w ten sposób użyźniają ziemię. Niestety ogień niszczy to co wartościowego zostało po roślinach a także resztki organiczne na powierzchni gleby.
  • red. Jak pani myśli gdzie przekazywana jest ta antywiedza?
  • P. M. Nie mam pojęcia. Na pewno nie na uniwersytetach czy innych wyższych uczelniach. Mamy tam krewniaków, którzy regularnie uczestniczą w wykładach. Wiem natomiast jakie są skutki tych praktyk. Oprócz mikroorganizmów giną płazy, ptaki, ich jaja lub pisklęta. Giną nawet mrówki, które są uważane za sanitariuszy pól.
  • red. Dlaczego nawet mrówki są takie ważne?
  • P. M. Mrówki, zjadając resztki roślinne i zwierzęce, ułatwiają rozkład masy organicznej.
  • red. Są jednak pewne korzyści wypalania traw. Na przykład dzięki temu giną szkodniki?
  • P. M. Czy dla jednego złoczyńcy należy zabijać tak wielu dobroczyńców?
  • red. Myślę, że należy przypomnieć o konsekwencjach prawnych...Dziękujemy bardzo za wywiad. Mamy nadzieję, że nasza rozmowa uświadomi niektórym jak niemądrze postępują!
  • P. M. Ja również dziękuję i pędzę na łąkę. Muszę im powiedzieć, że jest nadzieja na zmiany skoro nas wysłuchano.

(red. Anonim)


ZOSTAŃ ŚWIADOMYM KONSUMENTEM

W dniach od 15 do 17 kwietnia 2002 roku odbyły się prezentacje zadań projektu pod tytułem: Odżywianie a zdrowie, który powstał między innymi w związku z przynależnością do SIECI SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE oraz z obchodami DNIA ZIEMI. Autorkami projektu, który realizowano w klasach: VI A, VI D, V B, są panie D.Szlachcikowska i B. Spica. Projekt zakładał integrację następujących przedmiotów: przyroda, język polski, technika.
Cele projektu zakładały, że uczniowie podczas pracy nad zadaniami oraz poprzez prezentację dowiedzą się, że należy regularnie spożywać posiłki skomponowane ze składników sprzyjających zdrowiu. Będą potrafili wybrać produkty najbardziej wartościowe dla ludzkiego organizmu. Poza tym nabędą i ugruntują wiedzę o kulturalnym zachowaniu się przy stole.
Klasy zostały podzielone na pięć grup, z których wyłoniono liderów odpowiedzialnych za podział obowiązków. Każda grupa otrzymała instrukcję zawierającą temat, który będą opracowywać oraz szczegółowe zadania. Ponadto uczniowie zostali zapoznani z warunkami realizacji zadań i sposobem oceniania.
W dniu prezentacji wszystkie grupy przedstawiały wyniki swojej pracy. Pierwsza grupa realizowała temat: "Estetyczne nakrywanie stołu i zachowanie podczas posiłków" .
Zadanie drugiej grupy polegało na poznaniu właściwości witamin: A, B, C, D, których spożywanie jest niezbędne dla naszego organizmu. Uczniowie przygotowali krótką scenkę, w której wystąpiły witaminy w autoprezentacji. Skonstruowane zostały piramidy zdrowego żywienia, które ukazały jakie proporcje należy stosować komponując posiłki.
Trzecia grupa miała przygotować tabele, na których należało zamieścić informacje o znaczeniu dla zdrowia takich składników odżywczych jak: witaminy, tłuszcze, cukry, sole mineralne, błonnik. Przedstawiono także propozycje jadłospisów na cały dzień z uwzględnieniem potrzeb rozwijającego się organizmu. Zwieńczeniem pokazów były poczęstunki, na którym można było zjeść smaczną i zdrową kanapkę.
Jak chronić żywność przed zanieczyszczeniem i zepsuciem opowiadała grupa czwarta. Szczegółowo zajmowali się odpowiedziami na pytania dotyczące zatruć jadem kiełbasianym, salmonellą, gronkowcami. Opowiadali o różnych sposobach przechowywania żywności.
Zadanie grupy piątej polegało na ustaleniu zasad wybierania produktów przez konsumentów w sklepach i uświadomieniu obserwatorom jak często wybieramy produkt atrakcyjny zamiast zdrowego. Pierwszym etapem prezentacji było wskazanie produktów, w których występują konserwanty i polepszacze. Następnie grupy przeprowadziły eksperymenty, polegające na umożliwieniu porównania potraw przygotowanych naturalnie z gotowymi, takimi samymi produktami z paczki. Stwierdzono, że produkt gotowy pachniał i smakował intensywniej, czym można tłumaczyć jego popularność.
Ostatnim etapem prezentacji było dokonanie przez grupy oceny prac kolegów i podsumowanie własnych osiągnięć. Pomocą służyła im w tym specjalnie przygotowana karta samooceny i oceny wykonanego zadania. Oceniali pomysłowość, zaangażowanie i sposób prezentacji.
Uczniowie z wielkim zaangażowaniem pracowali nad projektem, który oprócz wiedzy umożliwił im świetną zabawę.

(red)

EDUKACJA I ODPOCZYNEK W LESIE

Rozwój cywilizacji, rozrost miast, hałas, zanieczyszczenie środowiska, monotonia pracy są źródłem stresu, który bardzo często prowadzi do wyczerpania organizmu. Dlatego musimy bardziej zadbać o rekreację i wypoczynek na łonie przyrody. Las jest szczególnym miejscem. Oferuje nam ciszę i czyste powietrze.
W ostatnich czasach staje się on także miejscem nauki. Panowie leśnicy przygotowali dla nas szeroką i interesującą ofertę edukacyjną. Między innymi możemy odwiedzić Ośrodek Edukacji Przyrodniczo - Leśnej w Woziwodzie, gdzie funkcjonuje tzw. "zielona szkoła". Znajdują się tam świetnie zaprojektowane ścieżki przyrodnicze. To nie wszystko. Dla tych, którzy pragną czegoś więcej istnieje możliwość wypoczynku w leśniczówkach "głęboko" w lesie. Można także biwakować w surowych, leśnych warunkach. Polecamy...

( red.)

KĄCIK ŁASUCHA

Witaminowa sałatka

SKŁADNIKI: 1 średniej wielkości seler
1 twarde jabłko
1 marchewka
1 banan
pół czerwonego grapefruita
3-4 mandarynki
7-8 orzechów włoskich
migdały, rodzynki
ZAPRAWA pół łyżeczki śmietany
3 łyżeczki cukru
2 łyżki stołowe chrzanu
PRZYGOTOWANIE: Seler, marchew i jabłko ścieramy na tarce o dużych oczkach. Dodajemy do nich pokrojonego w plasterki banana, cząstki mandarynek i grapefruita. Owoce i warzywa posypujemy drobno posiekanymi orzechami włoskimi, migdałami i rodzynkami. Wszystko bardzo dokładnie mieszamy i odkładamy w chłodne miejsce. Łączymy śmietanę, cukier i chrzan.
Sałatkę zalewamy zaprawą na kilka minut przed podaniem.

ŻYCZYMY SMACZNEGO!!!!!!

Ekologiczny człowiek

  • przygotowuję się do lekcji;
  • jestem koleżeński;
  • jestem grzeczny'
  • mówię proszę, dziękuję, przepraszam;
  • dbam o zwierzęta;
  • nie niszczę zieleni;
  • pomagam słabszym;
  • śmieci wyrzucam do kosza;
  • dbam o higienę;
  • jem owose i warzywa;
  • dbam o estetyczny strój;
  • sprzątam swój pokój;
  • nie palę papierosów;
  • zajmuję się sportem;
  • oszczędzam wodę i prąd.


Zespół redakcyjny "KUJONA": N.Ciuk, M.Pozorska, A.Chmist, A.Borowiak, K.Gryga, A.Talaśka, Sz.Duraj, T.Fryzowski.
Opiekun: K.Ebertowska.
Podręczniki
Wykaz podręczników na nowy rok szkolny 2020/2021, które należy zakupić we własnym zakresie
Klasy 1-8
Oddziały przedszkolne
Dla rodzica
Ubezpieczenie uczniów na rok szkolny 2020/2021
Menu
Komunikaty dyrektora
NAUKA w SP1
DLA RODZICÓW
DLA NAUCZYCIELI
PANEL INFORMACYJNY
DLA ÓSMOKLASISTY

Menu obiadowe

Prawo szkolne
O szkole
Czersk i okolice
Stowarzyszenie

SU
ZHP
Pedagog i psycholog
Logopeda
Rzecznik Praw Ucznia
Rycerstwo

Zajęcia pozalekcyjne
Kategorie newsów
Terminarz 2019/2020
Sukcesy i uroczystości

Promocja Zdrowia
Ekologia
Sport
Żeglarstwo
Języki obce i regionalne
Biblioteka
Świetlica

Opracowania n-li
Plan lekcji

Najlepsi uczniowie
Gazetka szkolna
Rozrywka
Różne
Dla ucznia
Regulaminy
Konkursy 2018/2019

Turnieje AGAR.IO
AGARIO-2016
AGARIO-2017

E-Matematyk Roku
Wszystko o konkursie
Logowanie

Zadania i ćwiczenia:
Zadania interaktywne

Przedmioty
Technika:
Technika (K.Mróz)

Historia:
Historia (M.Talewski)

Informatyka:
Informatyka (K.Kosecki)
Nasze Konkursy
Ogólnopolski Konkurs Grafiki Komputerowej "Bezpieczne Wakacje"

REGULAMIN
Wyniki poprzednich edycji konkursu:
rok 2020
rok 2019
rok 2018
rok 2017
rok 2016
rok 2015
rok 2014
rok 2013
rok 2012
rok 2011
rok 2010
rok 2009
rok 2008
rok 2007
rok 2006
60457329 Unikalnych Wizyt
Powered by PHP-Fusion © 2003-2020
Kazimierz Kosecki SP1 Czersk
Theme Designed by: Brimstone