Wycieczka uczniów kaszubskiego do stolicy powiatu
Dodany przez admin dnia 13.06.2016
Chojnice - siedziba powiatu chojnickiego, nazwane "Bramą Kaszub" dla przyjeżdżających z południa, jedno z najpiękniejszych i najlepiej rozwiniętych miast Pomorza. To miejsce nie mogło być pominięte na szlakach naszych regionalnych wędrówek. 4 czerwca, w słoneczną sobotę, uczniowie języka kaszubskiego pod opieką pani Elżbiety Kościańskiej i pani Aleksandry Dzięcielskiej wyruszyli do Chojnic.
Pełna Treść

Chojnice, czyli "Brama Kaszub" - wycieczka uczniów kaszubskiego do stolicy powiatu

Pierwszym punktem było odwiedzenie Bazyliki pw. Ścięcia św. Jana Chrzciciela. Jest ona jednym z symboli Chojnic, dumnie górująca nad miastem. Według podań, powstała ona na miejscu pogańskiej świątyni Świętowita. Następnie udaliśmy się na Stary Rynek, gdzie odpoczęliśmy przy słynnej fontannie. Tutaj mogliśmy podziwiać fasadę ratusza, zastanowić się nad znaczeniem herbu i powiewającą flagą oraz zakupić regionalne pamiątki. Kolejnym punktem programu było zwiedzenie fosy oraz pamiątkowe zdjęcie przy chojnickim turze, wykonanym z... części samochodowych.
Teraz nadszedł czas na zwiedzenie Muzeum Historyczno - Etnograficznego im. Juliana Rydzkowskiego, które mieści się w Bramie Człuchowskiej. Przewodnik opowiedział nam historię placówki oraz przedstawił sylwetkę Juliana Rydzkowskiego, założyciela Muzeum, którego imię nosi także Szkoła Podstawowa nr 1 w Chojnicach. Podziwialiśmy eksponaty prezentujące życie codzienne dawnych mieszkańców Ziemi Chojnickiej oraz wystawę prezentującą Bractwo Kurkowe, której cennym eksponatem jest Wielki Łańcuch Króla Bractwa Kurkowego. Co więcej, czynna była przepiękna wystawa prezentująca historię żeglarstwa w Charzykowych. Ta urocza miejscowość jest nazywana "kolebką polskiego żeglarstwa śródlądowego". Była to interesująca ekspozycja dla uczniów naszej czerskiej "Jedynki", szczególnie związanej i promującej żeglarstwo.
Wycieczki z kaszubskiego nie mogą odbyć się bez warsztatów. Tak też było tym razem i wykonywaliśmy laleczki w strojach ludowych. Wymagało to dużej precyzji i skupienia, ale efekty nas ucieszyły i mogliśmy wracać z samodzielnie wykonaną pamiątką. Mieliśmy czas na obiad w jednej z lepszych lokalnych restauracji, czas na plac zabaw dla młodszych i starszych oraz na pyszne lody, które ochłodziły nas przy fontannie.
Niektórym wydaje się, że im dalej w świat pojadą, tym jest piękniej. Prawda jednak jest taka, że nasza rodzinna Ziemia Chojnicka jest pełna uroku i warto zapamiętać sobie słowa ks. Janusza Pasierba: "Małe ojczyzny uczą żyć w ojczyznach wielkich, w wielkiej ojczyźnie ludzi. Kto nie broni i nie rozwija tego, co bliskie - trudno uwierzyć, żeby był zdolny do wielkich uczuć w stosunku do tego, co największe w życiu i na świecie."