INTERDYSCYPLINARNE PRZYCZYNOWO-SKUTKOWE INTEGROWANIE WIEDZY
Opracowała: Lidia Pozorska, Monika Kulas - Szkoła Podstawowa nr 1 w Czersku
Temat projektu:
NASZA PLANETA ZIEMIA - przygotowanie do zabawy-konkursu "W Ekolandii" (klasa I SP)
Cel ogólny: Umiejętność planowania porządków i segregowania śmieci, aktywnego wypoczynku i troski o zdrowie.
Zadania edukacyjne:
- Przybliżenie dzieciom pojęć "ekologia", "naturalne środowisko", "zdrowie" poprzez praktyczne działania w czterech grupach zadaniowych.
- Ukierunkowanie dziecięcej ciekawości i wyobraźni (List od Ziemi, realizacja zadań w grupach metoda projektów).
- Zachęcenie do obserwacji naturalnego środowiska (reklama lasu) i wdrażanie zdrowego stylu życia (ćwiczenia gimnastyczne kształtujące prawidłową postawę i korygujące ewentualne wady kręgosłupa).
- Integracja zespołu klasowego (wspólne wykonywanie zadań i rozwiązywanie problemów z nimi związanych); integracja czterech klas pierwszych (zabawowa forma konkursu - stworzenie możliwości pozytywnego oceniania dokonań własnych i innych dzieci).
Cele szczegółowe:
Uczeń umie: zaśpiewać piosenkę, powiedzieć wiersz, wykonać plakat oraz wykonać kilka ćwiczeń kształtujących prawidłową postawę.
Uczeń wie, że naturalne środowisko i zdrowie, to wzajemne zależności organizmów i ich środowisk.
Uczeń rozumie i ma świadomość ekologicznego życia oraz stosuje zasady zdrowego stylu życia (segregowanie śmieci, porządek i ład w najbliższym otoczeniu, aktywny wypoczynek w lesie, ćwiczenia gimnastyczne zapobiegające wadom postawy).
Organizacja zajęć:
Zespół klasowy należy zapoznać z zadaniami do wykonania. Realizować zadania z całym zespołem, a do prezentacji zadań wybrać chętnych uczniów, którzy dopracowują niezbędne szczegóły.
Zadania dla poszczególnych grup (patrz: ZAPROSZENIE - instrukcje do zadań oraz propozycje zadań do wykonania podczas realizacji bloku tematycznego "Światowy Dzień Ziemi" dla klas I-III).
Metody: rozwiązywanie zadania problemowego w oparciu o instrukcję, wyrabianie umiejętności i nawyków poprzez wykonywanie określonych przez zespół zadań w trakcie opracowywania i prezentacji projektów.
Kształcenie zintegrowane: obszary edukacji - polonistyczna, przyrodnicza, motoryczno-zdrowotna, artystyczno-techniczna, emocjonalno-społeczna.
Konsultacje: pierwszego dnia z całym zespołem klasowym; z liderami grup zadaniowych - w razie potrzeby.
Źródło: literatura przyrodnicza, podręcznik i karty pracy "Wesoła szkoła" dla klasy I (Wydawnictwo WSiP), kaseta z muzyką M. Tomaszewskiej "Pierwszaki-śpiewaki".
Prezentacja projektów przez poszczególne grupy:
Kiedy? - 22.04.2002 r. podczas zabawy-konkursu "W Ekolandii".
Jak? - w sali gimnastycznej; forma prezentacji zawarta w "Zaproszeniu - instrukcje do zadań".
Czas - ok.3-5 minut dla każdej grupy.
Ocena projektów (patrz: Ocena jury):
Co? - dobór repertuaru (prezentacji) zgodny z tematyką, treści edukacyjne zawarte w prezentacjach, zaangażowanie uczestników.
Kto? - nauczycielki zapoznane z formą i zasadami zabawy-konkursu "W Ekolandii".
Współpraca:
wychowawczynie klas pierwszych: p. W. Kamińska, p. M. Adamczyk, p. U.Sroka;
logopeda p. M. Kulas;
Dyrekcja Szkoły Podstawowej nr 1 w Czersku;
p. E. Rutkowska - scenariusz i prowadzenie dla poziomu klas drugich;
p. E. Keister - scenariusz i prowadzenie dla poziomu klas trzecich.
<<powrót