Biuletyn Informacji publicznej  Stowarzyszenie Przyjaciół "Jedynki"Szkoła Promująca Zdrowie
   GłównaPocztaE–podręcznikiGoogle AppsOffice 365E-dziennikPlan lekcjiFilm o szkole
Piątek, 19 kwietnia 2024 r. Brak aktualizacji strony od 592 dni.    
Historia
p. M. Talewski

Wymagania edukacyjne
» Klasa IV
» Klasa V
» Klasa VI

Podręczniki
» Klasa IV
» Klasa V
» Klasa VI

Notatki z lekcji
» Klasa IV
» Klasa V
» Klasa VI

Materiały dodatkowe
» Klasa IV
» Klasa V
» Klasa VI

Referaty uczniów
» Klasa IV
» Klasa V
» Klasa VI

Powtórzenia
» Klasa IV
» Klasa V
» Klasa VI

Wyszukiwarka:

Wiek XVII. Czas kupców i żołnierzy.
WIEK XVII. CZAS KUPCÓW I ŻOŁNIERZY.


XXXVIII
Temat: „Państwo to ja”. Dwór Ludwika XIV we Francji.
s. 124 – 126
1. Ludwik XIV – „król Słońce” był władcą absolutnym. Miał nieograniczoną władzę i przed nikim nie odpowiadał za swoje postępowanie.
2. Wszyscy Francuzi byli jego poddanymi.
3. Król z dworem prowadził próżniacze życie w luksusie na kaszt państwa i społeczeństwa.
4. W Wersalu pod Paryżem Ludwik polecił wznieść wspaniały pałac z ogrodami. Wersal to dziesiątki wspaniałych sal i … ani jednej toalety.



XXXIX

Temat: Jak gospodarowano
w XVII w.? Holenderscy rzemieślnicy i uczeni.

s. 101 – 104

Wiek XVII to lata 1601 - 1700
1. Holandia w XVII w. była zasobnym krajem. Działały tam manufaktury
(manus – z łać. – ręka)
Manufaktura - zakład wytwórczy, gdzie pracuje się ręcznie, przy pomocy narzędzi, ale praca jest podzielona na proste czynności.
2. W manufakturach wyrabiano:
ceramikę, piwo, materiały przędzalnicze, meble, szlifowano diamenty, drukowano książki.
3. Giełda to miejsce ustalania cen towarów i dokonywania transakcji handlowych.
4. Powstały też towarzystwa ubezpieczeniowe chroniące towary lub transakcje handlowe.
5. Holendrzy polowali na wieloryby.
Co wyrabiano z ciała wieloryba?
podręcznik s. 102
6. Holendrzy sumiennie pracowali i chętnie odpoczywali:
- dbali o dom i obejście,
- jeździli na łyżwach,
- spożywali posiłki na dworze,
- muzykowali,
- gry towarzyskie,
- czytali książki,
- zbierali obrazy.
7. Antoni van Leeuwenhoek [lewenhuk] wynalazł mikroskop.
Mikroskop stosujemy w medycynie, nauce i w szkole.

XL
Temat: Co zawdzięczamy wielorybom – lekcja interdyscyplinarna.
s. 102
1. Co wyrabiamy z ciała wieloryba?
- …
- …
- …
2. Co wiemy o wielorybach – referaty uczniów.
3. Czy możemy zapobiec zagładzie wielorybów?

XLI
Temat: Europejscy żeglarze, czyli jak zdobywano kolonie?

1. Przypomnij odkrycia geograficzne w XV i XVI w. – lekcja XXIX
2. Dlaczego poszukiwano innych lądów?
3. Kolonia to posiadłość jakiegoś państwa, często zdobyta i wyzyskiwana.
4. Największe państwa kolonialne to: Hiszpania, Portugalia, Wielka Brytania, Francja, Holandia, Belgia, później Włochy i Niemcy.

Zadanie domowe – pisemnie
Dopisz do każdego z państw kolonialnych jedną jego kolonię.


XLII
Temat: Gdańsk polskim oknem na świat.
s. 105 – 106

Kiedy uzyskaliśmy dostęp do morza?
Uzyskaliśmy dostęp do morza
w 1466 r. w II poł. XV w.
1. Gdańsk był najwspanialszym miastem Rzeczpospolitej.
2. Miasto bogaciło się dzięki pośrednictwu handlowemu
i rzemiosłu.
3. Z dalekich krajów przywożono:
- beczki wina,
- owoce cytrusowe,
- przyprawy korzenne,
- cukier trzcinowy,
- jedwab,
- różne rodzaje sukna.
4. Z Rzeczpospolitej przywożono:
- zboże,
- drewno,
- wosk,
- skóry,
- przędzę wełnianą i lnianą,
- smołę.
5. Rzemieślnicy gdańscy obrabiali bursztyn, wyrabiali meble “gdańskie”.
6. Z bursztynu wyrabiano:
- “Gdańscy rzemieślnicy wyrabiali z bursztynu ...”
7. W Gdańsku pracował znany astronom Jan Heweliusz:
- mapa Księżyca,
- badał plamy na Słońcu,
- badał powstawanie komet.


XLIII
Temat: Liberum veto, czyli jak zrywano sejmy w Polsce?
s. 107 – 109
1. Szlachcic mieszkał w dworku na wsi i cenił sobie życie wiejskie.
Jak wyglądał dwór szlachecki? (podręcznik)
2. Zajęcia szlachcica:
- doglądał gospodarstwa,
- podróżował do Gdańska, Warszawy, na Sejm, sejmik, do sądu,
- brał udział w wyprawach wojennych !,
- czytał,
- pisał pamiętniki, historię rodziny,
- uczty na cześć gości,
“Gość w dom – Bóg w dom”, “Gość nie w porę, gorszy od Tatarzyna”,
- tańce, gry w karty, spacery, polowania, kuligi,
3. Co jedzono i co pito w czasie uczty:
- drób i mięso w sosach korzennych,
- ciasta,
- owoce,
- piwo i wino.
Trunków często nadużywano.
“Za króla Sasa, jedz, pij i popuszczaj pasa”
4. “Złota wolność szlachecka” wyrażała się:
- wolną elekcją władców,
- zasadą jednomyślności na sejmach,
- przywilejami.
5. Czy liberum veto [wolne “nie pozwalam”] było dobre?
6. 1652 r. połowa XVII w. poseł Władysław Siciński krzyknął “veto” i zerwał sejm.
Jak oceniam postępowanie posła Sicińskiego?
7. Dlaczego magnaci bronili zasady liberum veto?
Umożliwiała ona kierowanie szlachtą i chroniła uprzywilejowaną pozycję magnatów.

Zadanie domowe
Opisz strój polskiego szlachcica
(podręcznik s. 108)

XLIV / XLV
Temat: Jak Rzeczpospolita wojowała w XVII w.?
s. 110 – 113
1. Na początku XVII w. Rzeczpospolita była mocarstwem.
2. Wiek XVII to czas wojen, które osłabiły kraj, przyniosły chaos, zniszczenia i straty terytorialne.
3. Rzeczpospolita walczyła z:
- Szwecją,
- Rosją,
- Turcją,
- wojny domowe (na Ukrainie Powstanie Chmielnickiego).
4. Potop szwedzki 1655 – 1660
- obrona Jasnej Góry,
- Stefan Czarniecki prowadził wojnę podjazdową,
- zniszczenia i utrata Prus Książęcych.
5. 12 września 1683 r. II poł XVIIw. odsiecz Wiednia – ostatnie polskie zwycięstwo. Pod Wiedniem dowodził król
Jan III Sobieski.
6. Husaria – ciężkozbrojna jazda polska.
Zadanie domowe
Opisz na podstawie podręcznika s. 113 wyposażenie i uzbrojenie husarza.
Podręczniki
Wykaz podręczników na nowy rok szkolny 2022/2023.
Oddziały zerowe
Klasy 1-8 (do kupienia)
Dla rodzica
UBEZPIECZENIE UCZNIÓW na rok szkolny 2021/2022
W D Ż
Menu
Komunikaty dyrektora
NAUKA w SP1
DLA RODZICÓW
DLA NAUCZYCIELI
PANEL INFORMACYJNY
DLA ÓSMOKLASISTY

Deklaracja dostępności

Menu obiadowe

Prawo szkolne
O szkole
Czersk i okolice
Stowarzyszenie

SU
ZHP
Pedagog i psycholog
Logopeda
Rzecznik Praw Ucznia
Rycerstwo

Zajęcia pozalekcyjne
Kategorie newsów
Terminarz 2021/2022
Sukcesy i uroczystości

Promocja Zdrowia
Ekologia
Sport
Żeglarstwo
Języki obce i regionalne
Biblioteka
Świetlica

Opracowania n-li
Plan lekcji

Najlepsi uczniowie
Gazetka szkolna
Rozrywka
Różne
Dla ucznia
Regulaminy
Konkursy 2020/2021

Zadania i ćwiczenia:
Zadania interaktywne

Przedmioty
Technika:
Technika (K.Mróz)

Historia:
Historia (M.Talewski)
Nasze Konkursy
Ogólnopolski Konkurs Grafiki Komputerowej "Bezpieczne Wakacje"

REGULAMIN
Wyniki poprzednich edycji konkursu:
rok 2022
rok 2021
rok 2020
rok 2019
rok 2018
rok 2017
rok 2016
rok 2015
rok 2014
rok 2013
rok 2012
rok 2011
rok 2010
rok 2009
rok 2008
rok 2007
rok 2006
80581315 Unikalnych Wizyt
Powered by PHP-Fusion © 2003-2024
Kazimierz Kosecki SP1 Czersk
Theme Designed by: Brimstone