Biuletyn Informacji publicznej  Stowarzyszenie Przyjaciół "Jedynki"Szkoła Promująca Zdrowie
   GłównaPocztaE–podręcznikiGoogle AppsOffice 365E-dziennikPlan lekcjiFilm o szkole
Piątek, 26 kwietnia 2024 r. Brak aktualizacji strony od 599 dni.    
Historia
p. M. Talewski

Wymagania edukacyjne
» Klasa IV
» Klasa V
» Klasa VI

Podręczniki
» Klasa IV
» Klasa V
» Klasa VI

Notatki z lekcji
» Klasa IV
» Klasa V
» Klasa VI

Materiały dodatkowe
» Klasa IV
» Klasa V
» Klasa VI

Referaty uczniów
» Klasa IV
» Klasa V
» Klasa VI

Powtórzenia
» Klasa IV
» Klasa V
» Klasa VI

Wyszukiwarka:

Wiek XVIII. Czas postępu, czas rewolucji.
WIEK XVIII. CZAS POSTĘPU. CZAS REWOLUCJI.

XLVII
Temat: Wiek XVIII – wiekiem Oświecenia.
s. 115 – 117
1701 – 1800 wiek XVIII

1. Oświecenie to kierowanie się rozumem i doświadczeniem.
ratio [racjo] z łać - rozum
Racjonalizm – kierowanie się rozumem w poznawaniu świata.
Empiryzm – stosowanie doświadczenia w poznawaniu świata.
2. W wieku XVIII dyskutowano i zadawano pytania:
- czy wszyscy ludzie są równi,
- czy wszyscy mają te same prawa,
- jakie jest pochodzenie władzy,
- jak wybierać i jak usuwać władzę,
- jak poprawić warunki życia,
- czy ludzie powinni mieć przywileje.
3. Wiedza naukowa i wynalazki wpływały na poprawę warunków życia ludzi.
4. Modne było wówczas słowo “POSTĘP”.



XLVIII
Temat: Co zawdzięczamy Beniaminowi Franklinowi?
s. 118 – 119
1. Beniamin Franklin wynalazł piorunochron.
2. Król Stanisław August Poniatowski polecił założyć piorunochron (konduktor) na dachu zamku królewskiego w Warszawie.

XLIX
Temat: Jak Amerykanie walczyli o niepodległość?
s. 120 – 123

Co wydarzyło się w 1492 roku?
1. W XVIII w. w Ameryce Północnej było 13 kolonii angielskich.
2. Rdzennymi mieszkańcami obu Ameryk byli Indianie.
3. Przyczyny konfliktu kolonistów z Anglią:
- wysokie podatki,
- ograniczenie działalności gospodarczej,
- narzucanie wysokich cen towarów.
4. “Herbatka po bostońsku” - bunt mieszkańców Bostonu przeciw wysokim cenom angielskiej herbaty.

5. Przedstawiciele kolonii (stanów) uchwalili 4 lipca 1776 r. [II poł XVIII w.] w Filadelfii Deklarację Niepodległości Stanów Zjednoczonych – wypowiedzenie wojny Anglii.
6. Wojna o wolność Stanów Zjednoczonych 1775 – 1781.
7. W tej wojnie walczyli po stronie Amerykanów Europejczycy, również Polacy:
- Tadeusz Kościuszko,
- Kazimierz Pułaski.

L
Temat: Stany Zjednoczone republiką.
s. 123

1. W 1787 r. Amerykanie uchwalili Konstytucję.
2. Państwo nazwane Stany Zjednoczone Ameryki (USA) było republiką o charakterze federacyjnym.
[zasada trójpodziału władzy]
3. Jerzy Waszyngton - dowódca armii pierwszym prezydentem.
4. Konstytucja amerykańska i charakter państwa były realizacją w praktyce ideałów Oświecenia.

LI
Temat: Francja w XVIII w. państwem wielkim, ale źle rządzonym.
s. 124 – 126
1. W XVIII w. Francja była potężnym krajem, ale źle zorganizowanym.
2. Istniały 3 stany społeczne:
- Stan I – duchowieństwo,
- Stan II – szlachta,
- Stan III – mieszczanie (burżuazja – bogate mieszczaństwo), chłopi, rzemieślnicy, kupcy, handlarze, przekupnie, biedota miejska i wiejska, dziennikarze, nauczyciele, pisarze, marynarze, pracownicy manufaktur, złodzieje, żebracy, itp.
3. Stan I i II - 1% – 3%
Stan III – 97%
4. Król Francji był władcą absolutnym, miał nieograniczoną władzę.
5. Utrzymanie dworu oraz życie próżniacze szlachty i duchowieństwa pochłaniało ogromne sumy pieniędzy.

LII
Temat: Rewolucja we Francji czyli jak burżuazja przejęła władzę.
s. 126 – 128
1. Stan I i II nie chciał płacić podatków. Przedstawiciele
Stanu III ogłosili siebie Zgromadzeniem Narodowym.
2. 14 VII 1789 r. ludność Paryża zdobyła Bastylię – więzienie królewskie.
3. Zgromadzenie Narodowe uchwaliło Deklarację Praw Człowieka i Obywatela
26 VIII 1789 r.
“wolność, równość, braterstwo”

Barwy: czerwony, biały, niebieski – sojusz Paryża z królem.
4. Króla oskarżono o zdradę i zgilotynowano podobnie jak jego żonę Marię Antoninę.
Poddani króla stawali się obywatelami państwa – państwo republiką.
5. We Francji zapanowała republika i czas terroru jakobinów (Maksymilian Robespierre):
- terror - prześladowania ze względów politycznych (z powodu przekonań),
- bunty wewnętrzne – powstanie chłopów w Wandei,
- wojna z sąsiadami – Prusami, Austrią,
- kontrola cen,
- reforma armii,
- nowy sposób walki – uderzenia na bagnety bez ostrzału artyleryjskiego.
6. Po upadku jakobinów władzę we Francji przejął generał Napoleon Bonaparte.

LIII
Temat: Co zawdzięczamy rewolucji francuskiej?
s. 124 – 128
Praca samodzielna uczniów w grupach.
- co dobrego powiemy o rewolucji francuskiej,
- co złego powiemy o rewolucji francuskiej,
- bilans rewolucji i ogólna ocena.
Podręczniki
Wykaz podręczników na nowy rok szkolny 2022/2023.
Oddziały zerowe
Klasy 1-8 (do kupienia)
Dla rodzica
UBEZPIECZENIE UCZNIÓW na rok szkolny 2021/2022
W D Ż
Menu
Komunikaty dyrektora
NAUKA w SP1
DLA RODZICÓW
DLA NAUCZYCIELI
PANEL INFORMACYJNY
DLA ÓSMOKLASISTY

Deklaracja dostępności

Menu obiadowe

Prawo szkolne
O szkole
Czersk i okolice
Stowarzyszenie

SU
ZHP
Pedagog i psycholog
Logopeda
Rzecznik Praw Ucznia
Rycerstwo

Zajęcia pozalekcyjne
Kategorie newsów
Terminarz 2021/2022
Sukcesy i uroczystości

Promocja Zdrowia
Ekologia
Sport
Żeglarstwo
Języki obce i regionalne
Biblioteka
Świetlica

Opracowania n-li
Plan lekcji

Najlepsi uczniowie
Gazetka szkolna
Rozrywka
Różne
Dla ucznia
Regulaminy
Konkursy 2020/2021

Zadania i ćwiczenia:
Zadania interaktywne

Przedmioty
Technika:
Technika (K.Mróz)

Historia:
Historia (M.Talewski)
Nasze Konkursy
Ogólnopolski Konkurs Grafiki Komputerowej "Bezpieczne Wakacje"

REGULAMIN
Wyniki poprzednich edycji konkursu:
rok 2022
rok 2021
rok 2020
rok 2019
rok 2018
rok 2017
rok 2016
rok 2015
rok 2014
rok 2013
rok 2012
rok 2011
rok 2010
rok 2009
rok 2008
rok 2007
rok 2006
80760367 Unikalnych Wizyt
Powered by PHP-Fusion © 2003-2024
Kazimierz Kosecki SP1 Czersk
Theme Designed by: Brimstone