|
Rzecznik Praw Ucznia |
Regulamin Rzecznika Praw Ucznia
"Granicą praw i wolności człowieka są prawa i wolności innych, dlatego w kontaktach międzyludzkich wszyscy musimy pamiętać,
że nasze prawa kończą sie tam, gdzie zaczynają się prawa innych."
Prawo dziecka stanowi dobro chronione zarówno przez przepisy Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, umowy międzynarodowe, w tym szczególnie przez Konwencję o Prawach Dziecka , jak i wewnętrzne regulaminy oraz postanowienia instytucji pracujących z dzieckiem.
Każde dziecko ma fundamentalne prawo do wychowania i dorastania w atmosferze bezpieczeństwa, poszanowania jego godności i osoby. Uświadomienie tej zasady jest warunkiem mówienia o prawach dziecka. Dlatego podstawą powinna być znajomość swoich praw i zrozumienie tych praw przez dorosłych.
W rodzinie prawa dziecka realizowane są samoistnie poprzez identyfikację, przejmowanie wzorców postępowania, przekazywane przez rodziców , tradycje. W szkole natomiast o dobrym klimacie wychowawczym, gdzie dzieci czują się bezpieczne, gdzie mają poczucie partnerstwa w sprawach ich dotyczących, prawa dzieci realizowane są poprzez podmiotowy udział dzieci w życiu szkoły.
Rzecznik Praw Dziecka stoi na straży tych praw, z ukierunkowaniem ich na dobro dziecka , zapewnienia jego pełnego i harmonijnego rozwoju, poszanowania jego godności i podmiotowości. Rolą rzecznika jest upowszechnianie tych praw czemu może pomóc znajomość własnych praw przez dzieci i dorosłych. Każdy uczeń Naszej Szkoły powinien znać i przestrzegać prawa zawarte w Statucie Szkoły i Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.
Zadania i funkcje Rzecznika Praw Ucznia
- Przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole i poza nią.
- Zwiększanie świadomości prawnej dzieci.
- Działania na rzecz zmiany wadliwych i krzywdzących zapisów w regulaminach.
- Propagowanie praw ucznia w szkole.
- Współpraca z Samorządem Uczniowskim w zakresie upowszechniania praw i obowiązków ucznia.
- Świadczenie pomocy uczniom ( jak korzystać z praw i szanować prawa innych ).
- Prowadzenie negocjacji między uczniem a nauczycielem lub innymi stronami sporu.
- Dbałość o przestrzeganie przez uczniów, nauczycieli, rodziców regulaminu szkoły i innych regulaminów.
- Pomoc uczniom w rozwiązywaniu trudnych spraw zgodnie z obowiązującymi przepisami i poszanowaniem prawa i godności osobistej.
- Udostępnianie uczniom regulaminów szkolnych i innych przepisów mówiących o prawach dziecka oraz wyjaśnianie ich sensu.
- Prowadzenie działań mediacyjnych w sytuacjach spornych, trudnych i nietypowych.
- Występowanie w interesie indywidualnym jak i grupowym.
Sposoby i środki działania Rzecznika Praw Ucznia
- Załatwianie indywidualnych i grupowych skarg uczniów.
- Udzielanie uczniom porad dotyczących ich praw i obowiązków.
- Współpraca z instytucjami i osobami działającymi na rzecz dziecka (np. prawnikiem, psychologiem, pedagogiem szkolnym, PPP, Policją, OPS ).
- Współdziałanie w prowadzeniu programów przeciwdziałających problemom w szkole.
Uprawnienia Rzecznika Praw Ucznia
- Nie wyręcza w obowiązkach wychowawców.
- Ma prawo do swobodnego działania w ramach obowiązujących regulaminów.
- Działa wg ustalonego trybu postępowania.
- Podejmuje działania na wniosek stron tzn. uczniów, nauczycieli, innych pracowników szkoły.
Tryb postępowania Rzecznika Praw Ucznia w kwestiach spornych
- Zapoznanie się z opinią stron konfliktu.
- Podjęcie mediacji ze stronami.
- W przypadku kłopotów z rozstrzygnięciem sporu zasięgnięcie opinii wychowawcy, nauczycieli, pedagoga szkolnego, dyrektora, Rady Pedagogicznej.
- Ostateczna decyzja dotyczącą konfliktu podjęta może być w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły.
Obowiązki Rzecznika Praw Ucznia
- Znajomość i działalność zgodna ze Statutem Szkoły, Kodeksem Ucznia, Konwencją Praw Dziecka, innymi dokumentami regulującymi prawa dziecka.
- Informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia w przypadku zgłoszenia problemu.
- Interwencja w razie naruszenia podstawowych praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych.
- Udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania.
- Informowanie stron konfliktu i Rady Pedagogicznej o podjętych działaniach.
- Zachowanie tajemnicy informacji uzyskanych w toku postępowania.
- Sprawowanie nadzoru nad tym, aby w procesie dydaktyczno - wychowawczym każdy uczeń traktowany był podmiotowo.
- Ingerowanie w każdym przypadku, gdy naruszone zostaną prawa ucznia lub prawa dziecka.
- Inicjowanie działań, których celem jest ochrona praw dziecka.
Tryb wybierania Rzecznika Praw Ucznia
Rzecznika wybiera Rada Pedagogiczna spośród swojego zespołu, poprzez głosowanie, na okres trzech lat.
Powyższy regulamin realizowany jest w Szkole Podstawowej nr 1 im Janusza Korczaka w Czersku.
|
|
Podręczniki |
|
Dla rodzica |
|
Nasze Konkursy |
|
|